Dzień Edukacji Finansowej: jak inflacja wpływa na życie i wybory zakupowe Polaków?

Dzień Edukacji Finansowej: jak inflacja wpływa na życie i wybory zakupowe Polaków?
Fot. stock.adobe.com/BartekMagierowski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
29 proc. Polaków podjęło już działania ograniczające skutki inflacji, ograniczyło kupowanie produktów na zapas i zaczęło szukać tańszych zamienników droższych produktów - wynika z raportu "Inflacja i stopy procentowe oczami polskiego konsumenta", zaprezentowanego podczas Dnia Edukacji Finansowej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

De facto Polacy nie ograniczyli swojej konsumpcji, nie obniżyli sobie standardów.

„Pokazuje to, że mamy jeszcze jakieś manewry, które da się wykorzystać. – powiedziała podczas Dnia Edukacji Finansowej Katarzyna Sekścińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, autorka raportu.

Dodała, że podczas badań przeprowadzanych przy tworzeniu raportu pytano Polaków, co rekomendowaliby rządzącym. Ponad połowa Polaków deklarowała, że najbardziej chciałaby obniżyć VAT i akcyzę, podatek na surowce i paliwa oraz koszty pracodawcy związane z zatrudnieniem pracownika. Z kolei 41 proc. badanych wskazało, że chciałoby podwyższyć podatki dla osób najbogatszych.

„Polacy uważają, że oprocentowanie depozytów w bankach jest za niskie i nie daje szansy sensownego oszczędzania” – powiedziała Sekścińska.

Polacy zmienili plany konsumenckie w związku z inflacją

Wskazała, że Polacy zmienili plany konsumenckie w związku z inflacją. Około połowa Polaków zrezygnowała z planów związanych z zakupem czy remontem mieszkania lub domu. Natomiast 48 proc. Polaków zmieniło swoje plany wakacyjne – albo zdecydowało się na tańsze wakacje, albo w ogóle zrezygnowało z wyjazdu.

Badanie z września 2022 r. jest elementem Programu Rozwoju Przedsiębiorczości realizowanego, przez Fundację Think! w partnerstwie merytorycznym z Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga.

Strategia Edukacji Finansowej

Z inicjatywy Rady Edukacji Finansowej i na zaproszenie ministra finansów utworzono krajową grupę roboczą ds. Strategii Edukacji Finansowej. W skład grupy wchodzą eksperci 9 z 10 instytucji reprezentowanych w Radzie Edukacji Finansowej. Ich zadaniem jest przygotowanie wniosku o finansowanie projektu ze środków KE oraz ścisła współpraca z OECD w ramach projektu opracowania Krajowej Strategii Edukacji Finansowej.

„Strategia jest ważna, ponieważ poza aspektem finansowym i możliwościami wydawania pieniędzy z Funduszu Edukacji Finansowej – który mam nadzieje już od stycznia 2023 r. stanie się faktem – sama strategia pozwoli nam w sposób systemowy podjeść do wypełnienia istotnej roli jaką ma państwo w kształtowaniu postaw, informowaniu i edukowaniu swoich obywateli” – powiedziała Renata Oszast, przewodnicząca Rady Edukacji Finansowej.

Czytaj także: Co Pokolenie Z wie o finansach?

Rada działa nad nowym przedmiotem „Biznes i zarządzanie”, który zastąpi „Podstawy przedsiębiorczości”. Podniesiono ten przedmiot do rangi przedmiotu maturalnego.

„To co my dostrzegliśmy to aspekt matury, ale też matury praktycznej. Ważny jest społeczny aspekt edukacji – żebyśmy nie byli skupieni wyłącznie na swoim losie. Wspólnie uzupełniajmy nasze kompetencje. Matura z tego przedmiotu odbędzie się po raz pierwszy w 2027 r.” – dodała Justyna Orłowska, pełnomocnik rządu ds. GovTech, szef Centrum GovTech oraz pełnomocnik ministra edukacji i nauki ds. transformacji cyfrowej.

Powinniśmy zachęcać młodych ludzi do praktycznego inwestowania.

„Należałoby zachęcać do tego, żeby taka osoba jak najszybciej próbowała prawdziwego działania na rynku. Z pewnymi rzeczami trzeba poczekać, natomiast rzeczy podstawowe można robić szybciej, nie czekając do 18 lat” – dodał Emil Łobodziński, menedżer zespołu doradztwa inwestycyjnego i analiz technicznych Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego.

Czytaj także: BIK kształci młodych – już przeszkolił 55 tys. studentów na ponad 100 uczelniach wyższych >>>

Celem Dnia Edukacji Finansowej jest upowszechnianie wiedzy oraz wzrost kompetencji społeczeństwa w zakresie edukacji z tego obszaru. W programie wydarzenia znalazły się liczne prelekcje dotyczące zasad działania rynku kapitałowego, inwestowania na giełdzie, ale również zarządzania finansami osobistymi, kształtowania postaw przedsiębiorczych, czy cyberbezpieczeństwa.

Uwagę poświęcono także zagadnieniom związanym z psychologią inwestowania czy problematyce podejmowania rozmów z młodzieżą i dziećmi o finansach.

Program wydarzenia podzielony został na moduły kierowane do różnorodnych grup odbiorców, w tym studentów i początkujących inwestorów, nauczycieli i rodziców oraz dorosłych i seniorów.

Dzień Edukacji Finansowej organizowany jest od 2021 roku. 

Źródło: PAP BIZNES