Dzień Bezpiecznego Internetu: ponad 95 proc. Polaków spotkało się z groźnymi zachowaniami w sieci
Bezpieczeństwo naszych danych
Bez względu na to, w jaki sposób polscy Internauci korzystają z sieci – czy jak większość (64 proc.) szukają informacji, korzystają z poczty elektronicznej (60,7 proc.), czy jak prawie połowa Polaków (49,9 proc.) spędzają czas na portalach społecznościowych (Główny Urząd Statystyczny) – wszędzie zostawiają po sobie ślad. Szczególnej uwagi pod kątem ochrony swojej prywatności i danych osobowych wymagają płatności online, zwłaszcza, że już 62 proc. Polaków robi zakupy w sieci.
– Ochrona danych już teraz jest podstawą funkcjonowania e-handlu i dlatego tak ważne jest wybieranie usług, które gwarantują, że informacje, takie jak np. numer karty kredytowej, są w pełni bezpieczne – podkreśla Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. – Taką potrzebę widać szczególnie w przypadku zakupów robionych na urządzeniach mobilnych. Według badania PayPal mCommerce Index (PayPal mCommerce Index Trends Report by IPSOS 2019) już trzy czwarte konsumentów na całym świecie kupuje mobilnie, ale ponad połowa ma obawy dotyczące bezpieczeństwa takich transakcji.
Według najnowszych badań, w Polsce najczęściej wpadają w niepowołane ręce imiona i nazwiska (44 proc.), hasła dostępu do adresów e-mailowych (20 proc.) oraz dane finansowe (17 proc.) (Związek Firm Ochrony Osobowych). To oznacza, że wybór odpowiedniej metody płatności w sklepie internetowym ma ogromne znaczenie dla ochrony danych kupującego.
Mowa nienawiści też jest problemem
Próby wyłudzenia danych to nie jedyne zagrożenia, z którymi można się spotkać w sieci. Inne niebezpieczeństwa obejmują m.in. kontakt z nieodpowiednimi materiałami. Ofiarami szkodliwych treści publikowanych w sieci są najczęściej dzieci – ponad 90 proc. nich styka się z nimi po raz pierwszy właśnie online (Kontakt dzieci i młodzieży z pornografią, Fundacja Dzieci Niczyje), a nie poprzez telewizję (30 proc.), czy prasę (20 proc.). Kolejnym rosnącym zagrożeniem jest mowa nienawiści, z którą miało do czynienia aż 95,6 proc. Polaków (Mowa nienawiści, mowa pogardy, Rzecznik Praw Obywatelskich).
– Jako PayPal nie chcemy wspierać osób i organizacji, które szerzą w sieci mowę nienawiści, czy promują agresję – podkreśla Marcin Glogowski. – Dlatego podejmujemy konkretne działania wobec tych, którzy do nich nawołują i wspieramy tych, którzy razem z nami chcą współtworzyć bezpieczną przestrzeń dla wszystkich w Internecie.
W jaki sposób bezpiecznie korzystać z sieci?
Bezpieczeństwo strony internetowej
– Sprawdzaj poprawność adresu internetowego, szczególnie podczas korzystania z przekierowań. Adres strony do logowania powinien zaczynać się na „https”.
– Wybierając sposób połączenia zawsze korzystaj z opcji szyfrowanych protokołem SSL.
– Jeśli nie masz pewności co do bezpieczeństwa linków otrzymanych w mailach, unikaj korzystania z takiego przekierowania i wejdź na potrzebną stronę za pomocą przeglądarki.
Czytaj także: Czy Internet naprawdę jest niebezpieczny?
Bezpieczeństwo danych osobowych
– Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe – pomoże ono w uniknięciu infekcji podstawowymi zagrożeniami, ostrzegając przed podejrzanymi stronami lub niebezpiecznymi plikami.
– Unikaj korzystania z publicznych niezabezpieczonych sieci Wi-Fi.
– Ogranicz dzielenie się swoimi zdjęciami i informacjami prywatnymi w sieci do minimum
Bezpieczeństwo na zakupach
– Sprawdź dane i regulamin e-sklepu, poszukaj opinii o sprzedawcy w sieci, przeczytaj szczegóły programu ochrony kupujących.
– Wybieraj tylko zaufanego operatora płatności. Taka metoda płatności jak PayPal umożliwia płacenie w wielu miejscach w sieci, jednocześnie gwarantując bezpieczeństwo transakcji.
– Dbaj o siłę i tajność swoich haseł.