Dyrektor zarządzający Warty o raporcie PIU – Mapa ryzyka polskich przedsiębiorców

Dyrektor zarządzający Warty o  raporcie PIU – Mapa ryzyka polskich przedsiębiorców
Fot. stock.adobe.com / THAWEERAT
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W Mapie Ryzyk Polskich Przedsiębiorców na pierwszy plan wysuwają się obawy związane z rosnącymi kosztami paliw i energii. Są to jedyne kategorie zdarzeń, które zostały wskazane przez około 65% respondentów jako istotne obawy. Jednocześnie można wywnioskować, że pomimo dużych obaw związanych ze wzrostem tych kosztów nie przekłada się to bezpośrednio na konkurencyjność firm (utratę konkurencyjności jako obawę wskazało około 35% respondentów). Wzrosty cen paliw czy energii dotyczą wszystkich branż w analogicznym stopniu, więc nie ma to istotnego wpływu na relatywną konkurencyjność podmiotów na polskim rynku, czytamy w komentarzu Pawła Pawlika, dyrektora zarządzającego firmy ubezpieczeniowej Warta.

Drugą najistotniejszą kategorią obaw są kwestie związane z życiem i zdrowiem (przede wszystkim wspólników i własnym). Można powiedzieć, że jest to spójne z ogólnospołeczną hierarchią wartości (Polacy w większości badań socjologicznych jako najważniejsze wartości wskazują właśnie zdrowie oraz rodzinę i bliskich).

Co ciekawe, obawy o życie wspólników są znacznie silniejsze niż obawy respondentów o własne zdrowie i możliwość prowadzenia przedsiębiorstwa. W tym kontekście interesującym jest wskazanie ubezpieczenia na życie wspólnika jako drugiego najbardziej przydatnego ubezpieczenia w firmie (ocenianego jako bardziej przydatne niż własne ubezpieczenie na życie respondenta).

Być może wynika to z faktu, że takie ubezpieczenie często bywa konieczną formą zabezpieczenia w przypadku pozyskiwania finansowania dla firmy.

Czytaj także: Mapa ryzyka polskich przedsiębiorców – najnowsze badanie PIU i SW Research

Edukacja ubezpieczeniowa jest bardzo potrzebna

Z perspektywy ubezpieczeń badanie PIU dostarcza kilku ciekawych obserwacji. Niewątpliwie potrzebne są dalsze działania rynku ubezpieczeniowego w celu budowania głębszej świadomości i wiedzy ubezpieczeniowej.

Niepokojące jest, że po doświadczeniach silnej inflacji wciąż jedynie 53% respondentów dostrzega potrzebę aktualizacji sumy ubezpieczeń a 44% respondentów uważa wartości księgowe brutto za dobry sposób określenia sum ubezpieczenia majątku.

Oba te elementy przyczyniają się do możliwości wystąpienia dużej luki ubezpieczeniowej (wynikającej ze zbyt niskich sum ubezpieczeń, które nie wystarczą np. na odtworzenie mienia w przypadku pożaru).

Nowe produkty ubezpieczeniowe

Inny wniosek, jaki można wyciągnąć, to potrzeba większego dostosowania niektórych produktów do potrzeb i uwarunkowań przedsiębiorców (np. ubezpieczeń cyber).

Przedsiębiorcy na podobnym poziomie oceniają obawy związane z wybuchem pożaru, jak i ze zdarzeniami z obszaru cyberbezpieczeństwa (około 35% wskazań respondentów).

Mimo to ubezpieczenie cyber wśród polskich firm wciąż jest wyjątkiem (może to wynikać m.in. z procesu oceny ryzyka, który wymaga specjalistycznej wiedzy po stronie klienta).

Źródło: BANK.pl