Dynamiczny rozwój e-commerce wymaga rozwiązań „szytych na miarę”
Według danych zgormadzonych przez firmę ComScore w trakcie ubiegłorocznego Cyber Monday wartość towarów zakupionych w sieci przekroczyła w USA poziom 3,1 mld dolarów – jest to kwota o około 20% wyższa niż w 2014 roku. Podobny trend wzrostowy widoczny był także w Europie. Jak wynika z informacji zebranych przez IMRG, w 2015 roku na terenie Wielkiej Brytanii, w trakcie czterech dni pomiędzy Black Friday i Cyber Monday, e-konsumenci wydali łącznie 3,3 mld funtów – to o ponad 34% więcej niż w 2014 roku. Zachowania obserwowane na rynku amerykańskim i brytyjskim w czasie Black Friday i Cyber Monday coraz częściej jednak widoczne są także w innych krajach, w tym również w Polsce. Zwiększająca się w tym czasie wielkość wolumenu towarów dostarczanych do klientów wymaga nie tylko dużej efektywności operacyjnej przedsiębiorstw odpowiedzialnych za obsługę zamówień, ale przede wszystkim elastyczności i właściwego planowania w kontekście lokalizacji centrów magazynowych.
Obecnie w portfolio klientów SEGRO aż 20% stanowią operatorzy logistyczni, z kolei 9% to firmy z segmentu pocztowo-kurierskiego. Spodziewamy się, że w najbliższych latach odsetek ten może jednak ulec zwiększeniu. W kontekście Polski, dla inwestycji dedykowanych branży logistycznej, ważnymi czynnikami, które wpływają na niesłabnące zainteresowanie naszym krajem są między innymi strategiczna lokalizacja w sercu Europy, a także rozwijająca się sieć nowoczesnych dróg i autostrad. Czynnik ten był z pewnością istotny m.in. dla sfinalizowania umowy pomiędzy SEGRO i DPD Polska w ramach realizacji projektu built to suit (BTS) obejmującego budowę terminalu typu cross-dock na terenie SEGRO Logistics Park Poznań, Komorniki. Obiekt jest zlokalizowany przy jednej z głównych tras tranzytowych łączących Europę Zachodnią oraz Wschodnią i został w pełni dostosowany do potrzeb działalności branży kurierskiej – jest wyposażony w 80 bram kurierskich, 40 doków, a także parking dla ponad 60 samochodów osobowych oraz ponad 100 pojazdów ciężarowych i busów.
Warto podkreślić, że e-handel to obecnie już nie tylko najwięksi gracze, ale coraz częściej także mniejsze e-sklepy o zasięgu lokalnym. W odpowiedzi na ich potrzeby SEGRO oferuje również mniejsze obiekty magazynowe typu smal business units (SBU). Inwestycje tego rodzaju doskonale wpisują się w model biznesowy mniejszych firm i w kontekście branży e-commerce mogą pełnić funkcję bazy logistycznej dla e-detalistów, a także operatorów kurierskich. Jednostki te obejmują powierzchnie biurowe, małe magazyny, realizację usług, kompletacje, a także lekką produkcję. Minimalne moduły do wynajęcia zaczynają się w nich już od 300 m², a jako projekty magazynowo-biurowe są one idealnym rozwiązaniem dla firm poszukujących dobrej lokalizacji w ramach granic administracyjnych miast, reprezentacyjnego otoczenia i łatwego dostępu do infrastruktury komunikacyjnej.
Nasze wieloletnie doświadczenie pokazuje, że dopasowana do indywidualnych potrzeb oferta SEGRO pozwala w szybki sposób optymalizować efektywność biznesową i zwiększać zyski naszych klientów. W najbliższych latach planujemy kontynuację dotychczasowej ekspansji oraz inwestycje, które pozwolą w maksymalnym stopniu wykorzystać zarówno potencjał rynku e-commerce, jak i branży magazynowej w Polsce i Europie.
Magdalena Szulc