Dla których ubezpieczycieli sprzedaż OC i AC jest najważniejsza?

Dla których ubezpieczycieli sprzedaż OC i AC jest najważniejsza?
Fot. stock.adobe.com / Bartosz
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sprzedaż polis OC i AC jest niewątpliwie ważna dla polskich ubezpieczycieli majątkowych. Znaczenie takich ubezpieczeń bywa jednak różne z perspektywy poszczególnych firm ‒ podkreślają w analizie dla portalu aleBank.pl eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Stabilna sprzedaż ubezpieczeń obowiązkowych jest szczególnie ważna dla towarzystw w sytuacji, gdy pandemia, razem z towarzyszącym jej kryzysem gospodarczym, spowodowała mniejszy przypis składki wielu dobrowolnych polis.

Najważniejszym ubezpieczeniem obowiązkowym w Polsce pozostaje oczywiście OC dla kierowców. Dlatego eksperci porównywarki Ubea.pl postanowili sprawdzić, które firmy ubezpieczeniowe funkcjonujące w dziale II czerpią największą część przypisu składki właśnie ze wspomnianego OC.

Ubezpieczenia komunikacyjne w okresie I kw. ‒ III kw. 2020 roku generowały aż 56% całej przypisanej składki brutto ubezpieczycieli majątkowych

Warto też wziąć pod uwagę statystyki dotyczące dobrowolnych polis autocasco. 

Ubezpieczenia komunikacyjne i ich znaczenie w Polsce

O znaczeniu polis komunikacyjnych z punktu widzenia poszczególnych ubezpieczycieli sporo mogą nam powiedzieć informacje, które co kwartał publikuje Komisja Nadzoru Finansowego.

Najnowsze takie dane pochodzą z okresu I kw. ‒ III kw. 2020 roku. Wskazują one, że w tym okresie aż 35% przypisu składki brutto w dziale II (ubezpieczenia majątkowe i pozostałe polisy osobowe) miało związek ze sprzedażą OC dla kierowców.

Analogiczny wynik dotyczący autocasco (21%) też był wysoki.

‒ Ogólnie rzecz ujmując, ubezpieczenia komunikacyjne w okresie I kw. ‒ III kw. 2020 roku generowały aż 56% całej przypisanej składki brutto ubezpieczycieli majątkowych ‒ podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Poniższa tabela potwierdza, że nie dla wszystkich zakładów ubezpieczeń polisy komunikacyjne są tak samo ważne. Przykładowo PZU SA cechuje się ich udziałem w przypisie składki brutto zbliżonym do rynkowej średniej.

Czytaj także: Kosztowny problem z OC może dotyczyć 1,5 mln właścicieli używanych pojazdów

OC i AC bardzo ważne dla Link4 i Warty

Jeżeli zaś chodzi o znane towarzystwa z relatywnie niskim udziałem polis OC i AC w zbieranej składce brutto, to można wskazać AVIVA TU OGÓLNYCH S.A., CONCORDIA POLSKA T.U. S.A. oraz UNIQA TU S.A.

Po drugiej stronie rynkowej stawki znajdziemy natomiast LINK4 TU S.A., w przypadku którego ubezpieczenia komunikacyjne generują 90% całego przypisu składki brutto, a rekordowe 72% przypisu jest związane z samym OC dla kierowców.

Nie dla wszystkich zakładów ubezpieczeń polisy komunikacyjne są tak samo ważne

‒ Na uwagę zasługują również wyniki dotyczące takich ubezpieczycieli, jak chociażby TUiR WARTA S.A. (68,3% składki z polis komunikacyjnych), COMPENSA TU S.A. VIG (64,0%), TUiR ALLIANZ POLSKA S.A. (63,6%) oraz STU ERGO HESTIA SA. (61,3%).

W przypadku TUiR ALLIANZ POLSKA S.A. ciekawa wydaje się orientacja tego ubezpieczyciela głównie na sprzedaż autocasco ‒ wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

oc

Czytaj także: Ubezpieczenie OC kierowców przez ostatnie trzy lata potaniało o 1/3

Czy udział OC i AC w zebranej składce zmienia się?

W ramach uzupełnienia na pewno warto przyjrzeć się trendom dotyczącym zmianom udziału komunikacyjnych polis OC i AC w składce przypisanej brutto.

Historyczne dane Komisji Nadzoru Finansowego wskazują, że ubezpieczenia dla kierowców generowały następującą część przypisu składki brutto w dziale II: 

I kw. – III kw. 2016 r. – 21% (AC) oraz 35% (OC);

I kw. – III kw. 2017 r. – 20% (AC) oraz 40% (OC);

I kw. – III kw. 2018 r. – 20% (AC) oraz 38% (OC);

I kw. – III kw. 2019 r. – 21% (AC) oraz 36% (OC);

I kw. – III kw. 2020 r. – 21% (AC) oraz 35% (OC).

Jeżeli chodzi o ubezpieczenia AC, to ich udział w łącznej składce brutto działu II praktycznie nie ulegał żadnym zmianom.

Czytaj także: Ceny ubezpieczenia OC w 2020 roku: najwięcej płacili kierowcy z Pomorza, najmniej z Podkarpacia

Ciekawsza sytuacja dotyczyła obowiązkowych ubezpieczeń OC dla kierowców. Wzrost analizowanego wyniku widoczny w 2017 roku (do około 40%) miał na pewno związek z szybkimi podwyżkami cen OC komunikacyjnego w tym czasie.

Później obowiązkowe polisy dla kierowców nie drożały już tak szybko względem innych ubezpieczeń majątkowych, a nawet zaczęły stopniowo tanieć.

‒ Właśnie dlatego w okresie I kw. ‒ III kw. 2020 r. udział obowiązkowych polis OC dla kierowców w przypisie składki brutto znów wynosił 35%, czyli dokładnie tyle samo co cztery lata wcześniej ‒ podsumowuje Andrzej Prajsnar.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: aleBank.pl