Dla 42 proc. firm w Polsce agresja Rosji na Ukrainę jest zagrożeniem dla ich działalności

Dla 42 proc. firm w Polsce agresja Rosji na Ukrainę jest zagrożeniem dla ich działalności
Fot. stock.adobe.com/Angelov
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
42 proc. firm w Polsce uważa, że wojna w Ukrainie jest zagrożeniem dla prowadzonej przez nich działalności, a co trzecie przedsiębiorstwo już odczuwa niedostępność potrzebnych produktów - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Banku Gospodarstwa Krajowego.

42 proc. polskich przedsiębiorstw odczuwa obecnie duże lub bardzo duże zagrożenie dla prowadzonej działalności w związku z agresją Rosji na Ukrainę.

„Małe zagrożenie odczuwa tylko co dziesiąta firma. Miesiąc temu takich firm było dwa razy więcej” – napisano.

Więcej najnowszych wiadomości na temat agresji Rosji na Ukrainę >>>

Obawy odczuwane są bez względu na wielkość firm

„Obawy odczuwane są bez względu na wielkość firm, chociaż więcej niepokoju jest wśród firm mikro (46 proc.) niż w dużych przedsiębiorstwach (28 proc). Wojna w Ukrainie przełożyła się też na dużą niepewność przedsiębiorstw co do sytuacji gospodarczej, aż 3/4 firm uważa, że jest to silnie oddziałująca bariera dla prowadzenia biznesu w dzisiejszych czasach. Najbardziej niepewne sytuacji gospodarczej są firmy budowlane (84 proc.), transportowe (74 proc.) i usługowe (73 proc.)” – powiedziała cytowana w raporcie Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu foresightu gospodarczego PIE.

Najwięcej obaw wśród firm z branży TSL

Najwięcej obaw widać wśród firm z branży TSL (transport, spedycja, logistyka).

„Ponad połowa (54 proc.) z nich ma duże obawy co do swego biznesu w związku z wojną. To największy odsetek wśród badanych branż, ale trzeba zauważyć, że niepokój jest też w budownictwie, gdzie 42 proc. firm wskazuje na duże lub bardzo duże zagrożenie dla prowadzonej działalności. Niepokoje branży TSL i budownictwa mogą mieć związek z utratą pracowników, których znaczną cześć stanowią obywatele Ukrainy. Dla ponad połowy firm TSL (57 proc.) i branży budowlanej (54 proc.) niedostępność pracowników jest dużą barierą w ich funkcjonowaniu” – wynika z raportu.

Na niedostępność produktów wskazuje co trzecie przedsiębiorstwo

Na niedostępność produktów wskazuje co trzecie przedsiębiorstwo, w szczególności widzą to firmy budowlane (52 proc.) oraz handlowe (41 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone 1 marca na potrzeby comiesięcznego odczytu Miesięcznego Indeksu Koniunktury.

Źródło: PAP BIZNES