Digitalizacja i e-commerce to szansa dla bankowości pocztowej
Karol Mórawski: Bankowość pocztowa staje się popularna nawet w państwach, gdzie dotychczas nie była obecna, czego przykładem może być utworzony w roku 2016, francuski La Banque Postale. Siła tej instytucji została zbudowana na współpracy z partnerami zewnętrznymi. W Polsce historia bankowości pocztowej jest znacznie dłuższa, jakie znaczenie ma dla Państwa kooperacja z innymi podmiotami?
Robert Kuraszkiewicz: Przykład banku pocztowego francuskiego jest na tyle interesujący, że instytucja ta nie powstała na surowym korzeniu. Już wcześniej we francuskich placówkach pocztowych były świadczone różnorakie usługi finansowe, poczynając od prowadzenia kont czy sprzedaży książeczek czekowych aż po realizację transferów pieniężnych.
Klient był przyzwyczajony do tego, że na poczcie może skorzystać z tego rodzaju usług, co stanowiło poważne ułatwienie, by na tej podstawie zbudować bank pocztowy.
Jak wygląda sytuacja w warunkach polskich? Przypomnę, że my w tej chwili mamy dwóch akcjonariuszy: Pocztę Polską oraz PKO Bank Polski.
W obecnej chwili pracujemy nad dwoma elementami, pierwszym jest stworzenie nowych cyfrowych usług finansowych, które będą uzupełnieniem cyfrowych usług Poczty Polskiej.
Sensem istnienia naszego banku jest poczta, dlatego zawsze będziemy integralnie związani z procesami sprzedażowo-biznesowymi realizowanymi przez tę instytucję. Z drugiej strony na pewno będziemy chcieli we współpracy z naszymi partnerami, być może z drugim akcjonariuszem, rozszerzać pakiet usług, bo przecież nie musimy ich wszystkich tworzyć we własnym portfelu.
Jednym z zadań bankowości pocztowej jest wspieranie klientów tradycyjnych i przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. Jak wygląda zaangażowanie Banku Pocztowego w ten obszar? Czy zamierzacie współpracować z bankowością spółdzielczą, która także koncentruje się na tym segmencie klientów?
Po pierwsze, dzięki współpracy z Pocztą Polską dysponujemy unikalnym pakietem usług. Dam tylko jeden przykład: klient, który posiada konto w Banku Pocztowym może sobie zażyczyć dostarczanie gotówki przez listonosza.
To jest przykład produktu dedykowanego na przykład osobom starszym. Żaden inny bank taką usługą nie dysponuje, więc zakładamy, że to daje nam unikalną szansę do budowy tych relacji. Jest to duża grupa klientów dla nas, których bardzo szanujemy, z którymi nauczyliśmy się współpracować z duża korzyścią finansową i dla banku i również dla tych klientów.
Na tę chwilę systemowych pomysłów na współpracę z sektorem spółdzielczym nie mamy, chcemy dalej budować przewagę rynkową w oparciu o dostępność infrastruktury pocztowej.
Klienci tradycyjni to również spora część mikrofirm. Czy Bank Pocztowy planuje rozwój oferty dla MŚP?
Z cała pewnością tak. Dyskusje podczas dzisiejszej konferencji jednoznacznie potwierdziły, iż współczesny świat zmierza w kierunku digitalizacji oraz e-commerce.
Coraz częściej zakupy produktów i usług będą dokonywane zdalnie. Funkcjonowanie poczty polskiej jako infrastruktury logistycznej i banku jako przedłużenia wartości tworzą unikalną okazję, więc nad taką ofertą pracujemy.
Chcemy zaprezentować dla klientów firmowych pewien pakiet rozwiązań, w którym będzie konto bankowe z usługami finansowania i usługą logistyczną Poczty Polskiej.
Czytaj także: Jubileusz 100-lecia bankowości pocztowej w Polsce