Diageo ogłasza wyniki za rok finansowy zakończony 30 czerwca br.

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

diageo.01.150x106Firma Diageo opublikowała wyniki finansowe, potwierdzające uzyskanie 5-procentowego wzrostu sprzedaży netto i zysku operacyjnego w minionym roku, który zakończył się 30 czerwca br. Na ten wynik wpłynął wzrost sprzedaży produktów z segmentu premium oraz wzrost marży operacyjnej. Wzrost sprzedaży w ujęciu ilościowym utrzymał się na poziomie 3%.

Wzrost w ujęciu ilościowym oraz wzrost sprzedaży produktów wysokomarżowych wynikały z 16-procentowego wzrostu sprzedaży szkockiej whisky na rynkach wschodzących (Azja, Rosja i Europa Wschodnia) oraz z 24-procentowego wzrostu sprzedaży produktów z najwyższego segmentu portfela Diageo na rynkach rozwiniętych (Ameryka Pn. i Europa Zachodnia). Wzrost rentowności sprzedaży brutto o 0,7% wynikał ze wzrostu produktów tego segmentu na rynkach wschodzących, czyli Azji i Europy Wschodniej i na rynkach Ameryki Północnej oraz z efektywności działań naszych struktur logistycznych i produkcyjnych. Utrzymany został wysoki poziom wolnych przepływów pieniężnych rzędu 1,7 miliarda funtów. Zarząd zarekomendował zwiększenie wypłaty dywidendy rocznej o 6%.

Wydatki marketingowe Diageo wzrosły o 8% do poziomu 15,5% wartości sprzedaży netto, głównie na rynkach wschodzących oraz w przypadku kluczowych marek alkoholi wysokoprocentowych w Stanach Zjednoczonych. W maju br. Diageo poinformowało o zmianach modelu operacyjnego, którego wynik pozwoli na ograniczenie do końca roku finansowego 2013 kosztów towarowych i kosztów operacyjnych o około 80 milionów funtów rocznie. Szacuje się, że całkowity koszt zidentyfikowanych zmian wynosi 160 milionów funtów, z czego 77 milionów funtów zaklasyfikowano w tym roku jako koszty nadzwyczajne.

Firma zwiększyła swoje inwestycje na najszybciej rozwijających się rynkach, dzięki uzyskaniu większościowego udziału w tanzańskiej spółce Serengeti Breweries, zwiększeniu udziału w kapitale spółki Halico w Wietnamie, finalizacji zakupu marki Mey Icki w Turcji, realizacji dodatkowych inwestycji w ShuiJingFang w Chinach oraz objęciu udziału większościowego w spółce Zacapa produkującej rum z segmentu super premium.

walsh.paul.01.100x150Wyniki dowodzą że, Diageo jest spółką o solidnych fundamentach. Dzięki naszym markom oraz skutecznej strategii osiągnęlismy wzrost w ujęciu ilościowym, wzrosła sprzedaż produktów wysokomarżowych, zwiększyliśmy rentowność sprzedaży brutto oraz utrzymaliśmy solidny poziom wolnych przepływów pieniężnych. Tym samym wzmocniliśmy pozycje naszych wiodących marek i ogólnie pozycję rynkową firmy na najdynamiczniej rozwijających się rynkach na świecie. Wdrożyliśmy zmiany modelu operacyjnego, który pozwoli zwiększać efektywność naszej działalności – powiedział Paul Walsh, Dyrektor Generalny Diageo. W naszych średnioterminowych prognozach przewidujemy średni organiczny wzrost przychodów brutto na poziomie 6% oraz poprawę rentowności operacyjnej, z czego pierwsze 2% zamierzamy osiągnąć w ciągu najbliższych trzech lat. Zamierzamy też podwoić wzrost zysku netto na akcję. Realizacja tych celów stworzy podstawy dla bardziej znaczącego wzrostu dywidendy – dodał.

110904.diago.wykres.1.kluczowe.wyniki.finansowe

110904.diago.wykres.2.wzrost.organiczny.w.regionach

morgan.andrew.01.100x150Sytuacja gospodarcza w Hiszpanii i w Grecji miały wyraźny wpływ na wyniki finansowe Europy. Jednak, pomijając te dwa rynki, sprzedaż netto w tym regionie wzrosła. Dobre wyniki marek szkockiej whisky oraz rumów przełożyły się na dwucyfrowe wzrosty organicznej sprzedaży netto w Rosji, w krajach Europy Wschodniej oraz w Niemczech. Natomiast w Wielkiej Brytanii, Francji, w krajach Beneluksu oraz we Włoszech utrzymaliśmy stabilne jednocyfrowe wzrosty. W ciągu tego roku koncentrowaliśmy nasze wydatki marketingowe na tych, które przynosiły najwyższy zwrot. Zadbaliśmy między innymi o to, aby druga edycja corocznej imprezy “Arthur’s Day” była większa od pierwszej, wprowadziliśmy markę Captain Morgan na nowe rynki, znacznie zwiększając związane z nią wydatki marketingowe, a także kontynuowaliśmy rozwój kategorii alkoholi premium w Rosji oraz w Europie Wschodniej. Jednocześnie podjęliśmy dalsze kroki w celu zwiększania efektywności. W drugiej połowie roku ograniczyliśmy koszty ogólne, a zmiany jakie wprowadziliśmy w strukturach operacyjnych w Europie Zachodniej pozwoliły dodatkowo zwiększyć efektywność naszej działalności. Zakup marki Mey Icki w Turcji zwiększy naszą obecność w szybko rozwijającym się rynku oraz kategorii 2012 – powiedział Andrew Morgan, Prezes Diageo Europe.

110904.diago.wykres.3.kluczowe.wskazniki.finansowe

110904.diago.wykres.4.kluczowe.kraje.kategorie.i.marki

W Rosji oraz w Europie Wschodniej Diageo osiągnęło dwucyfrowy wzrost sprzedaży netto oraz korzystną zmianę w strukturze sprzedaży, w kierunku produktów wysokomarżowych-produkty segmentu premium. Poprawa nastrojów konsumenckich miała bezpośredni wpływ na powrót do marek tego segmentu.Na wszystkich rynkach zanotowano silny wzrost sprzedaży marki Johnnie Walker. Marki Bell’s oraz White Horse osiągnęły również w Rosji dobre wyniki, zdobywając zaufanie klientów poszukujących bardziej dostępnego produktu, umożliwiającego im wejście w kategorię whisky szkockiej. Wydatki marketingowe skoncentrowaliśmy na whisky szkockiej z segmentu premium oraz super premium, a także na wprowadzeniu marki Captain Morgan oraz innych produktów z segmentu premium, takich jak White Horse 1900.

o.keeffe.john.01.100x150Wyniki finansowe za rok 2011 po raz kolejny udowadniają skuteczność przyjętej strategii rozwoju, na którą składają się właściwa i szyba reakcja na trendy konsumenckie, inwestycja w kluczowe marki, budowa partnerstwa z Klientami oraz rozwój naszych pracowników. Zauważamy trend powrotu Klientów do marek premium. Będziemy kontynuować strategię rozwoju segmentu premium w Rosji i Europie Wschodniej, koncentrując się strategicznych markach oraz innowacyjności – skomentował John O’Keeffe, Dyrektor Zarządzający Diageo na Region Rosji i Europy Wschodniej.

michalski.krzysztof.01.100x150

fot. pps.waw.pl

Krzysztof Michalski, Dyrektor Zarządzający Diageo Polska dodał: W perspektywie trudnych warunków ekonomicznych w niektórych krajach Europy Zachodniej, Region Rosji i Europy Wschodniej osiagnął w poprzednim roku finansowym mocny, dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Polska, jako jeden z większych i ważnych rynków regionu, była w gronie krajów które dostarczyły silnych wzrostów sprzedaży. Stale inwestujemy w nasze marki miedzy innymi poprzez działania związane z wykorzystaniem globalnych platform marketingowych takich jak ” Keep Walking” dla lidera whisky na świecie – Johnnie Walker i kampania „Night Life Exchange” dla marki Smirnoff. Obserwujemy również, że polski konsument jest zainteresowany nowymi markami w kategorii alkoholi importowanych, które sa popularne na świecie. Dlatego koncentrujemy się na rozszerzeniu porfolio naszych marek w Polsce, proponując konsumentom jedne z największych marek na świecie w swoich kategoriach. W ubiegłym roku finansowym na polskim rynku zadebiutowały między innymi whisky numer 1 w Wielkiej Brytanii – Bell’s, czy szybko rosnącej whisky w kategor i Single Malts – Singleton. Wprowadziliśmy również do Polski słynny karaibski rum Captain Morgan, czy też ostatnio tequilę nr 1 na świecie – Jose Cuervo. W kolejnym roku finansowym będziemy w dalszym ciagu korzystać z szerokiego porfolio marek i innowacji na świecie, by spełniać oczekiwania naszych konsumentów. Będziemy również kontynuować dalsze wzmacnianie naszej partnerskiej współpracy z naszymi klientami w Polsce.


Definicje:

O ile nie zaznaczono inaczej w niniejszym komunikacie:

  • ilości wyrażane są w milionach jednostek równoważnych
  • sprzedaż netto, to sprzedaż po odjęciu akcyzy
  • zmiany procentowe są zmianami organicznymi
  • komentarz odnosi się do zmian organicznych
  • udział odnosi się do udziału w ujęciu wartościowym