Design w służbie historii

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

architektura.02.400x267Wystawa stała Muzeum Historii Żydów Polskich zajmuje przestrzeń ośmiu galerii o łącznej powierzchni ponad czterech tysięcy metrów kwadratowych. To podróż od średniowiecza do współczesności i jednocześnie zetknięcie z architekturą oraz designem nowoczesnego muzealnictwa na najwyższym poziomie. Jak wyglądała realizacja jednego z najambitniejszych projektów ostatnich lat?

To nie jest wystawa, którą się ogląda, ją się przeżywa. To interaktywna przestrzeń, która angażuje niemal wszystkie zmysły, a jej zwiedzanie jest doświadczeniem, które nie tylko edukuje, lecz także wywołuje emocje. Projekt wystawy został potraktowany w sposób scenograficzny. Wystawa bazuje na pasywnych i aktywnych stanowiskach multimedialnych, meblach, malowidłach i elementach dekoracyjnych, a także nielicznych zabytkowych obiektach. Wszystkie części składowe ekspozycji wykonywane były przez wyselekcjonowane zespoły architektów, historyków, grafików, rzemieślników, artystów plastyków, animatorów oraz wizualizatorów. Scenografia każdej galerii układa się w odrębną pod względem formy oraz treści opowieść, a jej poszczególne elementy stylizowane są na daną epokę – mówi architekt Mirosław Nizio, założyciel pracowni Nizio Design International, która pracowała nad projektem i realizacją wystawy stałej w latach 2011-2014.

Za wykonanie ponad 180 elementów wystawy odpowiedzialna była Grupa Advertis, specjalizująca się w produkcji niestandardowych aranżacji i komunikacji wizualnej licznych polskich i światowych marek. W projekcie pracowni Nizio Design International każdy fragment ekspozycji służy wzmocnieniu przekazu. Nasza praca polegała na wcieleniu w życie tej wizji przez dobór materiałów i zastosowanie najnowocześniejszych technologii – mówi Paweł Gardasiewicz, Prezes Grupy Advertis.

Nie ma tu przypadków. Każdy element ekspozycji nawiązuje kształtem i fakturą do stylu oraz form architektonicznych charakterystycznych dla danego okresu. Przy wykonaniu wyposażonego w monitory dotykowe stołu przedstawiającego główne szlaki handlowe średniowiecznego świata, odwzorowane zostały kontury ówczesnych map. To była rzemieślnicza praca i fascynujące wyzwanie. Wykorzystaliśmy nasze doświadczenie łącząc najnowocześniejsze technologie wykonania elementów ekspozycyjnych z iście rękodzielniczą metodyką. Aby uzyskać oczekiwany efekt, nie raz sięgaliśmy do nieco zapomnianych już technik wykończenia detalu – podkreśla Monika Strobin, Sales Director Grupy Advertis.

Ekspozytory, gabloty, multimedialne ściany oraz makiety muszą spełniać szereg wymogów dotyczących bezpieczeństwa, funkcjonalności oraz estetyki. Ostateczny kształt poprzedziły setki testów, prototypów i eksperymentów. Bardzo ważny był dobór odpowiednich materiałów, które zapewnią stabilność i jednocześnie nie przytłoczą „bohaterów” wystawy – eksponatów. Harmonijne współistnienie innowacji i tradycji, nowoczesności i historii tworzy przestrzeń, która zachwyca, edukuje i pozostaje w pamięci na długo po opuszczeniu budynku muzeum.

Źródło: Grupa Advertis