„Czyste Powietrze”: zmiany weszły w życie, ułatwiają dostęp do programu

„Czyste Powietrze”: zmiany weszły w życie, ułatwiają dostęp do programu
Smog Fot. stock.adobe.com/Grzegorz Polak
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zmiany doprecyzowujące zapisy Programu "Czyste Powietrze", a także dotyczące m.in. procesu przyjmowania i weryfikacji wniosków weszły w poniedziałek w życie, podało Ministerstwo Środowisko (MŚ). Ułatwią dostęp wnioskodawcom do skorzystania z Programu oraz usprawnią proces jego wdrażania, podkreślił resort.

Zmiany ułatwią dostęp wnioskodawcom do skorzystania z Programu #CzystePowietrze oraz usprawnią proces jego wdrażania @MinSrodowiska

„Do tej pory wnioski o dofinansowanie przyjmowane i rozpatrywane były wyłącznie przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Obecne zmiany umożliwiają gminom udział w procesie wdrażania Programu. Będą one, na podstawie zawartych z wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej porozumień, przyjmować wnioski o dofinansowanie i dokonywać ich wstępnej weryfikacji” – czytamy w komunikacie.

Uległ zmianom również wzór formularza wniosku o dofinansowanie. Uprości to proces jego wypełniania. Ponadto, w obecnej formie wniosek będzie zawierał warunki umowy dotacji oraz oświadczenie woli wnioskodawcy o chęci jej zawarcia, bez konieczności dodatkowej wizyty wnioskodawcy w siedzibie WFOŚiGW, podano także.

Czytaj także: Czy banki mogą pomóc w walce ze smogiem?

Ponadto beneficjenci ubiegający się o dotację nie będą musieli składać weksla in blanco z klauzulą bez protestu, jako zabezpieczenia prawidłowego wykonania umowy dotacji.

Został także wydłużony okres realizacji przedsięwzięcia z 24 do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie, którego nie można jednak złożyć później niż 30.06.2029 r.

Pozostałe zmiany w Programie „Czyste Powietrze”

Program „Czyste Powietrze” nie będzie zawierał załącznika nr 1 „Wymagania techniczne”. Jego zapisy przeniesiono do głównego dokumentu, łącząc je z treścią dawnego pkt 6 ppkt 7) oraz 9.I i umieszczając w obecnym Pkt 6.6 „Wykaz kosztów kwalifikowanych oraz ich limitów jednostkowych”.

Jeżeli w istniejącym budynku nie następuje wymiana źródła ciepła, a wyposażony jest on w źródło ciepła typu: węzeł cieplny, pompa ciepła, kocioł gazowy, kocioł olejowy, urządzenie grzewcze elektryczne Program nie narzuca dodatkowych wymagań technicznych poza obowiązującymi zgodnie z prawem. Obowiązek spełnienia wymagań technicznych w postaci co najmniej 5 klasy normy europejskiej EN 303-5:2012 dotyczy źródła ciepła na paliwo stałe, które nie podlega wymianie. Kosztami kwalifikowalnymi w takiej sytuacji mogą być:

– dla budynków, które uzyskały pozwolenie na budowę przed 15.12.2002r. pozostałe zadania termomodernizacyjne

– dla budynków, które uzyskały pozwolenie na budowę po 15.12.2002 r., w ramach przedsięwzięcia mogą być realizowane wyłącznie działania dotyczące zastosowania odnawialnych źródeł energii (kolektory słoneczne, mikroinstalacje fotowoltaiczne).

Czytaj także: Wymiana pieca: „Czyste Powietrze” i BOŚ pomogą >>>

W pkt 6.7.4) Programu doprecyzowano, że kwalifikowane są koszty związane ze źródłem ciepła, w przypadku jego instalacji na potrzeby ogrzewania lub ogrzewania i ciepłej wody użytkowej. W Programie nie kwalifikuje się kosztów źródeł ciepła zainstalowanych wyłącznie do wytwarzania ciepłej wody użytkowej.

W przypadku, gdy w jednorodzinnym budynku mieszkalnym lub w lokalu mieszkalnym, w którym realizowane jest przedsięwzięcie, prowadzona jest działalność gospodarcza rozumiana zgodnie z unijnym prawem konkurencji, wysokość kosztów kwalifikowanych jest pomniejszana proporcjonalnie do powierzchni zajmowanej na prowadzenie działalności gospodarczej. Na użytek niniejszego programu przyjmuje się, że powierzchnia, na której prowadzona jest ta działalność stanowi powierzchnię lokalu użytkowego.

Zmiana brzmienia zapisów dotyczących beneficjentów

Brzmienie zmieniły także zapisy dotyczące beneficjentów będących osobami fizycznymi:

A) będące właścicielami/współwłaścicielami jednorodzinnego budynku mieszkalnego, lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą. W przypadku, gdy jednorodzinny budynek mieszkalny/wydzielony w budynku jednorodzinnym lokal mieszkalny jest we współwłasności kilku osób, dofinansowanie przysługuje współwłaścicielowi, pod warunkiem wyrażenia zgody przez pozostałych współwłaścicieli tego budynku/ lokalu.

B) będące właścicielami/współwłaścicielami nieruchomości, które uzyskały zgodę na rozpoczęcie budowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, z późn. zm.) i budynek nie został jeszcze przekazany lub zgłoszony do użytkowania. W przypadku, gdy nieruchomość jest we współwłasności kilku osób, dofinansowanie przysługuje współwłaścicielowi, pod warunkiem wyrażenia zgody przez pozostałych współwłaścicieli tej nieruchomości.

Pod koniec czerwca pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów do spraw programu „Czyste Powietrze” Piotr Woźny informował, że aby zapewnić „trzecią nogę” finansowania dla programu „Czyste Powietrze” z perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027, planowane jest rozszerzenie systemu dystrybucji środków w ramach programu o gminy i banki, a pierwsze efekty tego rozszerzenia powinny być widoczne przed końcem tego roku.

Program „Czyste Powietrze” będzie realizowany w latach 2019-2029, a na działania w jego ramach przewidziana jest kwota ponad 103 mld zł. Zakłada się, że termomodernizacji zostanie poddanych ponad 4 mln domów jednorodzinnych. Celem programu jest m.in. zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza, poprzez likwidację nieefektywnych i przestarzałych źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej jednorodzinnych budynków mieszkalnych.

Źródło: ISBnews