Czy chińskie rozwiązania płatnicze są zagrożeniem dla europejskich banków?
Szymon Wałach dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim zaznacza, że z perspektywy globalnej rozwiązania chińskie jeszcze nie są masowe.
W tej chwili około 9 procent Chińczyków posiada paszporty, co oznacza mimo wszystko, że poza granicami Chin pojawia się rocznie około 180 mln Chińczyków.
W efekcie w wielu krajach pojawiają się możliwości płatnicze umożliwiające turystom i biznesmenom z Chiny dokonywanie płatności w znany im i wygodny dla nich sposób.
Faktem jest jednak, że ponad miliard ludzi w Chinach używa 2 dominujących aplikacji mobilnych, a 500 milionów płaci korzystając z wbudowanych opcji mobilnych płatności.
Szymon Wałach zwraca uwagę na genezę chińskich rozwiązań płatniczych. Powstały one na bazie istniejących wcześniej platform e-commerce i platform komunikacyjnych.
W efekcie w Chinach mamy do czynienia ekosystemami spełniającymi wiele funkcji. Jak mówi nasz rozmówca to jest tak jak byśmy mieli w jednej aplikacji Facebooka, YouTube, możliwość pożyczania pieniędzy, ich inwestowania, płacenia za towary i usługi.
Są to centra obsługi klienta. I to one przejmują od banków wiele z podstawowych funkcji, jak płatności, oszczędzanie czy kredytowanie. W efekcie popularyzacji płatności mobilnch spada też zainteresowanie gotówką.
W Europie na pewno należy spodziewać się wzrostu akceptacji dla chińskich metod płatności ale głównie na potrzeby turystów z Azji. Czy chiński ekosystem tzw. „superapps” może zagrozić modelom biznesowym banków to na razie odległa w czasie spekulacja.
Na pewno warto przyglądać się ekspansji chińskich gigantów na rynkach rozwiniętych – pierwszym takim przykładem będzie Hong Kong.
Szymon Wałach podkreśla, że stosowane w Polsce metody płatności takie jak Blik i płatności bezstykowe są to bardziej zaawansowane technologicznie niż chińskie rozwiązania.
Barierą w upowszechnianiu się w Europie chińskich metod płatności mogą być różnice kulturowe między Europejczykami a Chińczykami związane z dostępnością alternatywnych rozwiązań oraz większą wrażliwością w zakresie dzielenia się wrażliwymi danymi
Czytaj także: Czy zaufamy terminalowi płatniczemu w telefonie?