Consumer Finance: Odchudzanie portfeli

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Nastroje na rynku consumer finance mimo pogorszenia nadal są lepsze niż w latach 2003-2004 - wynika z badania Piotra Białowolskiego i dr. Sławomira Dudka przeprowadzonego na zlecenie Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych i IRG Szkoły Głównej Handlowej.

W IV kwartale 2008 r. wartość Barometru Rynku Consumer Finance spadła po raz trzeci z rzędu. Barometr ten jest wskaźnikiem nastrojów obliczanym co kwartał na podstawie budżetów reprezentatywnej grupy gospodarstw domowych. Zdaniem Piotra Białowolskiego konsumenci straszeni widmem kryzysu o wiele ostrożniej podejmują decyzje o zaciąganiu zobowiązań, a dodatkowo wobec zagrożenia recesją są mniej wiarygodni dla potencjalnych kredytodawców. W I kwartale 2009 r. koniunktura pogorszyła się, jednak nadal mimo załamania rynku mieszkaniowego, możliwy jest przyrost wolumenu kredytów dla ludności.

Kryzys jest, a jakby go nie było

Andrzej Kulik – rzecznik Krajowego Rejestru Długów potwierdza dane NBP, że w IV kwartale 2008 r. po raz pierwszy od pięciu lat odnotowano spadek liczby dłużników niespłacających należności przedsiębiorstw. Poziom posiadanych przez firmy długów zmniejszył się z 13,6 mld zł do 12,5 mld zł, tj. spadł o 1,1 mld zł.

Wprawdzie 25 proc. badanych przedsiębiorców dostrzega narastający problem ściągania należności, ale też 30 proc. stwierdza, że nie ma z nimi większego problemu. Około 43 proc. firm obawia się utraty swoich należności, co zdaniem A. Kulika może wynikać z ogólnego kryzysu zaufania na rynku.

Z drugiej strony, zauważalny spadek długów przedsiębiorstw bywa niekiedy symptomem początku recesji. Doświadczenie uczy, że w pierwszym jej okresie następuje wzrost ściągalności długów, albowiem wierzyciele, obawiając się utraty swoich pieniędzy, intensyfikują działania dla ich odzyskania. Windykacja jest też wówczas najbardziej skuteczna i stąd być może spadek liczby zadłużonych firm oraz wolumenu należności zagrożonych.

Zobowiązań nikt nie lubi

Z badania wynika, że w przypadku dokonywania dużych wydatków w gospodarstwie domowym zainteresowanie kredytem jest wciąż stosunkowo duże. Jedynie przy remoncie mieszkania ponad połowa (58,4 proc.) respondentów w ogóle nie planuje posiłkować się kredytem lub pożyczką. W przypadku zakupu mieszkania 19,4 proc. badanych może pozwolić sobie na niekorzystanie z kredytu, a przy zakupie dóbr trwałych – 41,4 proc. Do najbardziej poszukiwanych należy kredyt gotówkowy na ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI