Co się zmieniło na rynku płatności bezgotówkowych w 2015 roku?
Za nami rok dużych zmian na rynku płatności bezgotówkowych. Przed nami prawdziwa rewolucja, czyli spadek interchange w krajach Unii Europejskiej, a także zmiany w prawie i innowacje w technologii. O tym, co wydarzyło się w 2015 oraz czego możemy spodziewać się w kolejnym roku opowiada Jarosław Archacki, Dyrektor Sprzedaży w firmie PaySquare.
2015 rokiem obniżek
Rok 2015 rozpoczął się od kolejnej ustawowej obniżki interchange do poziomu najniższego w historii polskich płatności bezgotówkowych, która wyniosła 0,2% dla kart debetowych oraz 0,3% dla kart kredytowych. Ustawa ta wyprzedziła wprowadzane obecnie unijne przepisy, które obniżyły stawki do tych samych poziomów we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Dodatkowo liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce cały czas rośnie. Według raportu NBP „Postawy Polaków wobec obrotu gotówkowego”, w 2009 roku częstotliwość transakcji dokonywanych kartami wynosiła zaledwie 36% płatności, a już w 2013 przekroczyła 51%. Taki wzrost można zaobserwować nie tylko w Polsce – w 2015 roku płatności w Europie Centralnej wzrosły o ponad 10% jak wskazuje światowy raport płatności 2015 przeprowadzony przez Capgemini.
Czego można się spodziewać w 2016 roku?
Pomimo tego, że płatności bezgotówkowe stają się coraz bardziej popularne, to przed nami jeszcze sporo pracy. Nadal ok. 70% płatności w samej Europie jest regulowane w gotówce. Dlatego płatności cały czas są swoistym magnesem dla firm, które chcą działać w tej branży proponując jednocześnie nowe, innowacyjne rozwiązania.
Z Polski możemy przytoczyć chociażby przykład płatności mobilnych, które już raczej na dobre zagoszczą na naszym rynku po sukcesie płatności zbliżeniowych, w których Polska przoduje na tle Europy. Kolejnym dynamicznie rosnącym rynkiem są transakcje dokonywane w internecie, gdzie nowe rozwiązania praktycznie pojawiają się jak przysłowiowe grzyby po deszczu – szacunkowa wartość transakcji w 2015 roku przekroczy 33 mld złotych, a mimo to pole działania nadal jest ogromne.
Niezależnie od tego czy rynek będzie szedł w kierunku płatności mobilnych, lokalnych systemów płatniczych, biometrii, e-commerce, pełnej integracji lub dezintegracji systemów to wszyscy związani z branżą powinni przygotować się na dynamiczne zmiany, aby móc szybko reagować w odpowiedni sposób.
Źródło: PaySquare