Changing The Face 2013 Rotunda Warsaw

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

130605.changing.the.face.02.250x148Startuje siódma już edycja międzynarodowego konkursu architektonicznego CHANGING THE FACE, która w tym roku poświęcona będzie warszawskiej Rotundzie. Konkurs organizowany jest przez PKO Bank Polski, DuPont, Warszawski Oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich, Polish Green Building Council i Architizer.com i potrwa do 28 listopada tego roku.

Celem konkursu jest uzyskanie projektu odnowy jednego z symboli współczesnej Warszawy, jakim jest budynek Rotundy, oraz stworzenie przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej o jak najwyższym standardzie użytkowym i estetycznym, integrującej budynek Rotundy z jej otoczeniem.

Ogłaszany dzisiaj konkurs jest efektem wyjątkowej i wielomiesięcznej współpracy pomiędzy firmami prywatnymi, organizacjami społecznymi, środowiskiem architektów, przedstawicielami władz Warszawy i wszystkimi zainteresowanymi przyszłością Rotundy. Dwa lata temu, rozpoczynając rozmowy z PKO Bankiem Polskim, ustaliliśmy, że wszystkie etapy projektu będą transparentne. Powstał wyjątkowy projekt i dzisiaj wchodzimy w jego kolejną fazę. Architekci na całym świecie będą mieli szansę zaproponować rozwiązanie lokalnego warszawskiego problemu  – powiedział  Włodzimierz Soboń, Dyrektor ds. Programów Strategicznych firmy DuPont.

PKO Bank Polski zdecydował o przeznaczeniu części powierzchni budynku na funkcje społeczne. Funkcje społeczne wskazane w konsultacjach społecznych, które odbyły się w dniach 18 kwietnia – 11 maja 2013 roku, będą uzupełnieniem podstawowej funkcji bankowej. Wybrane elementy programu z propozycji społecznych powinny być wykorzystane zarówno w przestrzeni wewnętrznej, jak i zewnętrznej budynku.

Wyniki konsultacji pokazują, że Rotunda powinna stać się wielofunkcyjnym miejscem pozwalającym na spędzenie kilku-kilkunastu minut w okolicy i samym budynku, a następnie udanie się do innych lokalizacji w mieście. Oferta Rotundy nie powinna być jednostajna – powinna wpisywać się w rytm miasta, a funkcje i treści obecne w Rotundzie powinny zmieniać się w ciągu roku.

Zadaniem nowej Rotundy, odpowiadającym obecnym zwyczajom i postulatom użytkowników, byłoby oferowanie przestrzeni miejskiej wyposażonej w atrakcyjną, żywą i zmienną treść oraz komfortową infrastrukturę do czekania – powiedziała Kaja Dziarmakowska z Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, która odpowiadała za przeprowadzenie konsultacji.

Wyniki konsultacji. Pomysły ekspertów odbierane przychylnie
130605.changing.the.face.01.601x310

Pełny raport z przeprowadzonych konsultacji społecznych znajduje się na stronie www.rotunda2013.pl.

Wszyscy uczestnicy tegorocznego „Changing The Face” zmagać się będą z zadaniem konkursowym, jaki postawili przed nimi organizatorzy. W obu etapach konkursu rozwiązania konkursowe prac powinny uwzględniać zastosowanie kluczowych tzw. zielonych rozwiązań, które mogą się przyczynić do wielokryterialnej certyfikacji typu LEED, BREEM, czy też DGNB. Rozwiązania projektowe powinny również uwzględnić zastosowanie co najmniej trzech z sześciu proponowanych rozwiązań materiałowych firmy DuPont.

HARMONOGRAM KONKURSU
Etap I
Start konkursu4 czerwca 2013
Otwarcie rejestracji4 czerwca 2013
Zamknięcie rejestracji15 lipca 2013 23:59 CET
Zakończenie przyjmowania prac19 sierpnia 2013 23:59 CET
Ogłoszenie wyników I etapu konkursu29 sierpnia 2013
Etap II
Zakończenie przyjmowania prac7 listopada 2013 23:59 CET
Ogłoszenie wyników28 listopada 2013
Ceremonia wręczenia nagród28 listopada 2013

JURY

Andrzej Bulanda – architekt, Oddział Warszawski, Stowarzyszenie Architektów Polskich (OW SARP)
Konrad Kucza-Kuczyński – architekt, OW SARP – Przewodniczący Sądu Konkursowego
Michał Łojewski – grafik, twórca nowej identyfikacji wizualnej PKO Banku Polskiego (Warszawa)
Tomasz Marszałł – Dyrektor Marketingu PKO Banku Polskiego (Warszawa)
Maciej Miłobędzki – architekt, OW SARP
Marcin Mostafa – architekt, OW SARP
Grzegorz Piątek – architekt/krytyk architektury (Warszawa)
Rafał Schurma – architekt, Polish Green Building Council (Gliwice)
Włodzimierz Soboń – Dyrektor Programów Strategicznych DuPont (Warszawa)
Aleksandra Wasilkowska – architekt, OW SARP

NAGRODY

Pula nagród: 200,000 PLN
Pierwsza nagroda: 50,000 PLN oraz realizacja projektu

Konkurs jest anonimowy. Jury pozna nazwiska zwycięzców po wyłonieniu najlepszych projektów.
Rejestracja, regulamin, materiały konkursowe znajdują się na stronie konkursu: www.ChangingTheFace.com.

Źródło: PKO Bank Polski