Certyfikaty – bezpieczeństwo klientów, zysk przedsiębiorców

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

finanse.analiza.01.250xPomagają budować i wzmacniać pozytywny wizerunek firmy. Potwierdzają jakość produktów i usług. Obiecują właściwy serwis oraz bezpieczeństwo. Przełamują nieufność partnerów biznesowych. Wzmacniają promocję. Wszystkie te zalety dają przedsiębiorcom certyfikaty. Czy jednak w świecie gdzie dostępne są dziesiątki atestów, certyfikat nadal spełnia swoją rolę? Skąd mamy wiedzieć, które faktycznie świadczą dobrze o firmie i są wartościowe?

– W dzisiejszym świecie certyfikaty są ważnym argumentem potwierdzający wartość firmy. Często bywają również czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego partnera biznesowego, czy o zakupie danego towaru – mówi Marcin Ledworowski, wiceprezes BIG InfoMonitor. – Na rynku jest wiele zaświadczeń, które mają uwiarygodnić firmę w oczach klienta, czy też zapewnić o jakości i bezpieczeństwie sprzedawanych produktów lub usług. Nie warto jednak na ślepo decydować się na firmę z jakimkolwiek atestem. Sprawdźmy, jakie certyfikaty, dyplomy czy loga promocyjne wiązały się dla danego przedsiębiorstwa z pewnymi zobowiązaniami, którym musiało sprostać. One świadczą nie tylko o jego prestiżu, lecz także o konsekwentnym przestrzeganiu i podtrzymywaniu wysokiej jakości – dodaje. Dlatego, jeśli jako przedsiębiorca szukasz narzędzi promujących Twoje dobre praktyki i jakość, solidnie przemyśl jaki „dowód uznania” faktycznie zrobi wrażenie na partnerach i będzie przynosił wymierne korzyści.

Certyfikaty i wyróżnienia przyznawane drogą konkursu i oceny przedsiębiorstw

Wśród wielu dostępnych na rynku wyróżnień najcenniejsze są te certyfikaty, które opierają się na twardych danych, mierzonych i ocenianych przez niezależnych ekspertów, czy kapitułę. Przykładem jest tytuł Przedsiębiorcy Roku, który już od 11 lat przyznawany jest najlepszemu przedsiębiorcy, spełniającemu określone kryteria ekonomiczne (jak m.in. wyniki finansowe) i pozaekonomiczne (jak etyka czy zaangażowanie w sprawy środowisk lokalnych). Kolejny na liście tytułów, to jedno z najdłużej obecnych na polskim rynku wyróżnień, które przyznaje kapituła. Jest nim logo Teraz Polska, które promuje najwyższą jakość usług i produktów wytwarzanych w naszym kraju.

Warto też wspomnieć o nagrodach czy certyfikatach przyznawanych przez media, jak np. konkursy Diamenty Forbesa czy Gazele Biznesu. Ten ostatni to ranking Pulsu Biznesu, mający na celu promowanie najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm. Jest tworzony na podstawie weryfikowanych danych finansowych zgłoszonych przedsiębiorstw. Również Diamenty są przyznawane na bazie informacji o finansach. Po ich weryfikacji powstaje lista firm, które pozytywnie przeszły rating wiarygodności w wywiadowni gospodarczej, dokonującej oceny. Pod uwagę brane są takie kryteria jak: rentowność, brak zaległości płatniczych oraz dodatni wynik finansowy w minionych dwóch latach. Forbes publikuje listę Diamentów co roku, w podziale na liderów regionalnych i krajowych oraz uwzględniając rozmiar przedsiębiorstwa.

Certyfikat odnawialny on-line

Czym innym jest logo promocyjne, jak Teraz Polska, a czym innym certyfikat, który jest wydawany na podstawie specjalnie wypracowanego systemu oceny firmy. Na rynku od ponad dwóch lat dostępny jest produkt, który wyróżnia się na tle innych – to Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo stworzony i udostępniany przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Ma on zaświadczać o wiarygodności firmy w stosunku do kontrahentów i klientów. Proces certyfikacji jest połączony z systemem oceny stanu finansów i braku zadłużenia firmy. Warunkiem otrzymania wyróżnienia jest pozytywna weryfikacja w trzech bazach: Rejestr Dłużników BIG, baza Biura Informacji Kredytowej oraz System BANKOWY REJESTR Związku Banków Polskich. To jedyny taki certyfikat w Polsce, który umożliwia zainteresowanym sprawdzenie on-line, w dowolnym momencie, czy zaświadczenie o wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa jest aktualne. Wystarczy wejść na stronę internetową interesującej Cię firmy, kliknąć w logo Firma Wiarygodna Finansowo i od razu następuje przekierowanie na www.big.pl/certyfikat. Tam klikamy w link Pokaż aktualny Certyfikat i w ciągu kilku sekund (podczas których pobierane są dane z BIG InfoMonitor, BIK i ZBP) wyświetla się bieżąca informacja o certyfikacie. Taki sposób weryfikacji gwarantuje, że na dany dzień tytuł Firmy Wiarygodnej Finansowo jest aktualny.

– Sposób w jaki postrzegają nas ludzie z zewnątrz – partnerzy biznesowi, klienci, potencjalni pracownicy – ma wpływ na to, czy wybiorą nas spośród wielu innych przedsiębiorstw. Nasza wiarygodność, pod względem tak biznesowym, jak i finansowym, to ważne kryteria wpływające na reputację firmy. Warto, aby dowód naszej sumienności płatniczej był łatwo dostępny i zawsze aktualny – podkreśla Marcin Ledworowski, wiceprezes BIG InfoMonitor. – Posiadacze Certyfikatu Firmy Wiarygodnej Finansowo to przedsiębiorstwa, które mogą pochwalić się nienaganną reputacją jeśli chodzi o terminowe regulowanie płatności wobec partnerów biznesowych – dodaje.

„Szacowne” ISO, czyli wdrażamy określone normy postępowania

Wobec rosnącej konkurencyjności na większości pól działalności gospodarczej, inwestowanie w zarządzanie jakością i zdobywanie potwierdzających ją certyfikatów wydaje się dobrym pomysłem na zwiększenie atrakcyjności i rozwój własnej firmy. I choć wiąże się to z pewnymi nakładami finansowymi, stawianie na jakość produktów i usług przynosi wymierne efekty w postaci zwiększenia obrotów i dochodów firmy. Taką inwestycją jest Certyfikat ISO – synonim światowych standardów zarządzania jakością, stąd bardzo często jego posiadanie jest warunkiem uczestnictwa w przetargu. Certyfikacja ISO wiąże się z wdrożeniem zespołu norm, które regulują pracę całego przedsiębiorstwa wewnętrznie i zewnętrznie. Najbardziej popularne ISO to 9001:2008 – dotyczy zarządzania jakością, odpowiada m.in. za wprowadzenie odpowiedniego nadzoru nad dokumentacją, zaangażowanie kierownictwa w budowanie systemu zarządzania jakością, usystematyzowanie zarządzania zasobami, ustanowienie procesów realizacji wyrobu czy dokonywanie systematycznych pomiarów (zadowolenia klienta, wyrobów, procesów).

O ISO może starać się każdy, kto planuje doprowadzić do wzrostu jakości świadczonych usług i produktów – zarówno firma produkcyjna, jak i instytucja państwowa. Takie certyfikaty oznaczają też obowiązki, oceńmy więc wcześniej, czy będziemy w stanie im sprostać. Warto jednak starać się o takie dowody renomy naszej firmy, dla zwiększenia konkurencyjności, ale także dla wzrostu jakości pracy i ograniczenia liczby reklamacji. Anna Olszewska, rzecznik prasowy KIR S.A. wskazuje również na prestiżowy charakter ISO: – W tym roku udało nam się zdobyć certyfikat ISO 22301:2012, który potwierdza gotowość Izby do funkcjonowania nawet w najbardziej wymagających i niespodziewanych sytuacjach. Dla naszych kontrahentów to potwierdzenie jakości świadczonych przez nas usług. Z kolei dla przyszłych partnerów biznesowych znak, że mają do czynienia z profesjonalną i godną zaufania firmą – dodaje.

Certyfikaty w walce z cyberprzestępczością

Świat wirtualny jest obecnie tak samo ważną przestrzenią biznesową, jak ten rzeczywisty. Obowiązują w nim jednak inne reguły, a bezpieczeństwo informacji jest jedną z najważniejszych spraw. Jak pokazuje raport firmy Lloyd’s „Risk Index 2013”, przedsiębiorcy na całym świecie, bardziej niż cyberprzestępczości, obawiają się jedynie wysokich podatków i utraty klientów. – Firmy postrzegają cyberprzestępczość jako zjawisko groźniejsze niż chociażby inflacja czy rosnące ceny materiałów produkcyjnych. W ciągu roku awansowała z dwunastego na trzecie miejsce wśród zagrożeń, które mają negatywny wpływ na globalny biznes – mówi Cezary Piekarski, Starszy Menedżer w Dziale Zarządzania Ryzykiem firmy doradczej Deloitte. – W tej chwili może ona dotknąć każdego, bez względu na wielkość czy lokalizację firmy – dodaje.

Z informacji Symantec, WhiteHat Security, Millward Brown SMG/KRC, TNS OBOP za 2011 rok, wynika że dane w przestrzeni wirtualnej skradziono 232 milionom ludzi, 65 proc. użytkowników Internetu na całym świecie padło ofiarą cyberprzestępstwa, a liczba zablokowanych zagrożeń pochodzących ze stron internetowych i e-maili wzrosła do 5,5 miliarda. Właśnie dlatego firmy ze wszystkich sił starają się zabezpieczyć swoje strony internetowe przed wyciekiem danych osobowych klientów, a także chronić e-maile przed możliwością fałszerstwa.

Jakie certyfikaty bezpieczeństwa są koniecznością?

Tak jak w prawdziwym życiu firmy uwiarygadniają certyfikatem jakość swoich usług czy produktów, tak w świecie wirtualnym certyfikaty komunikują bezpieczeństwo. Odwiedzający serwis firmy powinni mieć poczucie, że wchodzą na stronę internetową zupełnie bezpieczną. Taką pewność daje im m.in. symbol kłódki na pasku przeglądarki, czy przekierowanie na bezpieczny adres „https”. Dbają o to tzw. protokoły SSL, które zapewniają poufność i integralność transmisji danych, a także uwierzytelniają serwery, a niekiedy również klienta. Stanowią dowód, że właściciel serwisu używa stosownego certyfikatu, który gwarantuje, że dany adres www to bezpieczny obszar sieci internetowej. To szczególnie ważny aspekt dla e-przedsiębiorców, którzy powinni dbać o bezpieczeństwo przeprowadzanych płatności oraz logowania w e-sklepie.

Wyniki badania „Bezpieczeństwo zakupów w polskich sklepach internetowych” pokazują, że nie wszystkie e-sklepy je gwarantują. Analiza 1428 domen e-sklepów, pokazała, że zaledwie 21 proc. z nich (301) posiada certyfikaty SSL i jedynie 14 proc. sklepów internetowych automatycznie przekierowuje użytkownika na bezpieczny protokół https:// w najbardziej wrażliwych obszarach, gdzie dokonuje się internetowa transmisja danych, jak miejsce logowania czy składania zamówienia. Te statystyki świadczą, że biznes w sieci wymaga jeszcze poprawy zaplecza odpowiedzialnego za bezpieczeństwo klientów, a za to odpowiadają aktywne i aktualne certyfikaty przeznaczone do kodowania danych przesyłanych poprzez stronę www.

Źródło: Clear Communication Group sp. z o.o.