BZ WBK ogłosił strategię rozwoju swojego biznesu w segmencie MŚP
Bank Zachodni WBK ogłosił strategię rozwoju swojego biznesu w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. Celem jest zdobycie do końca 2018 roku 20-procentowego udziału w rynku, nawiązanie relacji ze 100 tys. nowych klientów i wypracowanie pozycji banku pierwszego wyboru dla MŚP. Strategia obejmuje dwa obszary: z jednej strony inwestycje w ofertę produktową i jakość usług, a z drugiej rozwój dużej, zaawansowanej platformy, na której przedsiębiorstwa otrzymają od banku unikalne na rynku, pozafinansowe wsparcie swojej działalności i rozwoju.
Obecnie Bank Zachodni WBK ma ćwierć miliona klientów z sektora MŚP i ok. 15 procentowy udział w tym rynku. – Znaczenia małych i średnich firm dla gospodarki nie da się przecenić. Te firmy mają potencjał, stoją za nimi ludzie z pomysłami, zdeterminowani i bardzo operatywni. Jedyne czego im potrzeba, to pomoc w pokonaniu barier, w tym głównie wiedza i praktyczne, konkretne narzędzia – mówi Feliks Szyszkowiak, Członek Zarządu Banku Zachodniego odpowiedzialny za Pion MŚP.
Badanie, które przeprowadził Bank Zachodni WBK*, pokazuje, że hamulców swobodnego i płynnego rozwoju małych firm jest co najmniej kilka. – Oczywiście ważne jest, aby otoczenie regulacyjno-prawne było przyjazne, ale okazuje się, że większość głównych barier rozwoju MŚP ma charakter czysto biznesowy. Największym wyzwaniem jest pozyskiwanie klientów (56 proc. wskazań) oraz finansowanie (27 proc. wskazań). Coraz większe problemy sprawiają rekrutacje pracowników i inne kwestie HR (łącznie 29 proc. wskazań). Nasza strategia dla segmentu MŚP wprost przekłada te wnioski na konkretne rozwiązania, które polskie firmy od nas dostaną. Uważamy, że to najlepiej pokazuje naszym obecnym i potencjalnym klientom, że rozumiemy potrzeby biznesu i możemy być prawdziwym partnerem – dodaje Feliks Szyszkowiak.
Produkty finansowe…
Pierwszy z elementów strategii MŚP Banku Zachodniego WBK to skrojona na miarę potrzeb firm oferta produktowa, uzupełniona o odpowiednie mechanizmy i standardy obsługi. Biorąc pod uwagę, że dla małych i średnich przedsiębiorstw kluczowe są warunki podstawowych produktów, bank swoje Konto Godne Polecenia skonstruował jako prosty i atrakcyjny cenowo rachunek. Jeśli przedsiębiorca co najmniej raz w miesiącu dokona z niego przelewu do ZUS, nie zapłaci za jego prowadzenie. Do bezpłatnych przelewów do ZUS i US bank dołożył jeszcze pakiet 25 przelewów w systemie Elixir za
0 zł miesięcznie.
Strategicznym kierunkiem w obszarze podstawowej działalności Banku Zachodniego WBK będzie rozwój bankowości internetowej i mobilnej. Obecnie głównym elementem oferty BZWBK24 internet jest kredyt firmowy udzielany całkowicie online w ciągu kilkunastu minut. Jeśli chodzi o bankowość mobilną, już teraz Bank Zachodni WBK należy do światowych liderów. Międzynarodowa firma badawcza Forrester Research uznała BZWBK24 mobile za najlepszą bankowość mobilną dla firm w Polsce i jedną z dwóch najlepszych w Europie. – Prowadzić mały biznes często oznacza zajmować się kilkoma sprawami naraz i nigdy nie mieć czasu. Chcemy, żeby przedsiębiorcy mogli wykonać maksymalną liczbę operacji bankowych w sposób wygodny, przez smartfona, którego zawsze mają ze sobą. Elastyczność, którą dajemy razem z naszą bankowością mobilną, będzie ważną korzyścią dla klientów z segmentu MŚP i jednym ze sposobów zwiększania udziału w rynku – mówi Iwona Trubowicz-Marchwińska, dyrektor Departamentu Doskonalenia Obsługi Klientów MŚP w Banku Zachodnim WBK.
… i trampolina dla małego biznesu jakiej jeszcze nie było
Udziały rynkowe w segmencie MŚP Bank Zachodni WBK będzie też zwiększać dzięki dużej, kompleksowej platformie wsparcia pozafinansowego dla firm. Platforma Firmowe Ewolucje już wystartowała a dostęp do niej daje portal www.firmoweewolucje.bzwbk.pl. – Stworzyliśmy coś, czego dotychczas na rynku nie było. Zaprojektowaliśmy platformę, która pozwala zwiększać przychody i minimalizować koszty we wszystkich obszarach ważnych dla funkcjonowania firmy, a nie tylko wybranych – podkreśla Wojciech Dembiński, menedżer ds. wsparcia sprzedaży w Banku Zachodnim WBK. Zaproponowane rozwiązania obejmują: księgowość, prawo, marketing i wsparcie sprzedaży, HR, monitoring płatności
i inne. W tych zakresach bank skupił się na narzędziach pozwalających przenosić firmę ze świata realnego do wirtualnego (digitalizacja) oraz wspierających ekspansję zagraniczną. Samo wsparcie będzie mieć formę licznych szkoleń rozwijających wiedzę i kompetencje małych i średnich przedsiębiorców oraz konkretnych usług Partnerów Firmowych Ewolucji.
Partnerami platformy zostały: serwis księgowości internetowej iFirma (prowadzenie dokumentacji, biuro rachunkowe), system terminowych płatności Fairpay.pl (monitorowanie faktur, motywowanie klientów do realizacji płatności), serwis tłumaczeniowy dogadamycie (tłumaczenia w 100 parach językowych), świadczące usługi marketing automation iPresso (tworzenie kampanii marketingowych dopasowanych do odbiorców), home.pl (hosting i tworzenie stron internetowych oraz e-sklepów), kancelaria prawna JBS REG (m.in. opiniowanie i tworzenie kontraktów handlowych) oraz Microsoft (mobilne biuro, wideokonferencje). – Każdy przedsiębiorca, który skorzysta z platformy Firmowych Ewolucji otrzyma od nas szansę na najlepsze warunki cenowe usług lub dodatkowe bonusy. Lista Partnerów będzie się wydłużać zgodnie z oczekiwaniami przedsiębiorców – podkreśla Wojciech Dembiński.
Poprzez www.firmoweewolucje.bzwbk.pl Bank Zachodni WBK będzie udostępniać również własne oraz oferowane przez Grupę Santander narzędzia, m.in. portal SantanderTrade.com dla firm planujących ekspansję zagraniczną. Ponieważ nowa strategia zakłada, że platforma Firmowe Ewolucje będzie pomagać rozwijać polskim firmom zastosowanie nowoczesnych technologii oraz obecności w Internecie, to oprócz doboru Partnerów, którzy ich w tym wesprą, większość szkoleń będzie mieć formułę wirtualną. Jednakże bank nie rezygnuje ze spotkań stacjonarnych. Akademia Przedsiębiorcy, konferencje Unii Biznesu czy inne wydarzenia regionalne, będą kontynuowane i rozwijane, przy czym na portalu będzie prowadzona rejestracja na te wydarzenia.
Portal Firmowe Ewolucje ma trzy poziomy dostępu. Większość treści pojawiających się na portalu będzie dostępna dla wszystkich zainteresowanych. Dostęp do pełnego zakresu treści merytorycznych oraz szkoleń będzie można uzyskać po zalogowaniu. Natomiast ze wszystkich funkcjonalności i bonusów platformy Firmowych Ewolucji skorzystają klienci banku.
Strategia przełoży się na biznes
Przedstawiciele Banku Zachodniego WBK podkreślają, że choć już teraz platforma Firmowe Ewolucje wyróżnia się na rynku swoją skalą i jakością zaoferowanych korzyści, to projekt będzie na bieżąco rozwijany. – Wiemy, jakie wyzwania stoją przed małymi i średnimi firmami, ale w dalszej perspektywie będziemy pytać o kolejne potrzeby. Portal, podobnie do naszych firm, będzie ewoluował. Czekają nas kolejne udoskonalenia i nowe funkcjonalności – podkreśla Radosław Twarużek, dyrektor Departamentu Dynamizacji Rozwoju Klientów MŚP w Banku Zachodnim WBK.
Inwestycje w platformę Firmowe Ewolucje oraz równolegle w ofertę produktową i rozwiązania finansowe, mają przynieść synergię oraz podnieść skuteczność pozyskiwania nowych klientów z segmentu MŚP wraz z rozwojem relacji z obecnymi. Bank zakłada, że to podejście przyniesie wymierne efekty. W tym momencie udziały Banku Zachodniego WBK w rynku oscylują wokół 15 proc. Realizacja nowej strategii ma zwiększyć je do 20 proc. w 2018 roku i przynieść nawiązanie relacji ze 100 tys. nowych klientów.
* Badanie przygotowane i opracowane na zlecenie Banku Zachodniego WBK przez TNS Polska zrealizowano w marcu 2016 roku na próbie 200 małych i średnich przedsiębiorców, dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI.
Bank Zachodni WBK