Brak historii kredytowej może być przeszkodą w otrzymaniu kredytu
W lipcu Biuro Informacji Kredytowej udostępniło bankom 4,16 mln. raportów, to o blisko 30 proc. więcej niż rok temu. Ogółem w tym roku banki pytały już o klientów ponad 21,5 mln razy. Napięta sytuacja na rynkach finansowych sprawia, że instytucje finansowe coraz dokładniej prześwietlają klientów przed udzieleniem kredytu. Zaległości w spłacie zobowiązań często powodują, że klientowi odmawia się przyznania kredytu. Jednocześnie, jak informują sami pracownicy banków, zdarzają się sytuacje, w których brak informacji o wcześniejszych zobowiązaniach staje się barierą w uzyskaniu kredytu.
Każdy bank, zobowiązany jest do dokonywania oceny swojego klienta, pod kątem jego zdolności do spłaty kredytu. Konieczne jest również oszacowanie ryzyka związanego z udzieleniem kredytu klientowi. Dlatego banki chcą wiedzieć o każdym, najdrobniejszym nawet zobowiązaniu osoby zgłaszającej się po kredyt. – Klienci posiadający dobrą historię kredytową mają szansę na otrzymanie od banku lepszych, niż standardowe, warunków korzystania z ofert. Są oni dla banków klientami najcenniejszymi. Dzięki temu można otrzymać korzystniejsze warunki finansowe, na przykład niższe oprocentowanie kredytu, skrócenie lub uproszczenie procedur, obniżanie opłat i prowizji. – mówi Mariusz Wyżycki, Wiceprezes Biura Informacji Kredytowej. Dzięki temu, że współpracujemy praktycznie ze wszystkimi bankami i SKOK-ami, jest gwarancja, że informacja zgromadzona w bazie jest pełna, rzetelna i wiarygodna. Klienci coraz częściej to wykorzystują. – dodaje. Obecnie finalizowana jest również współpraca z największymi bankami na rynku podmiotów gospodarczych. Dzięki temu BIK wkrótce będzie posiadał największą bazę informacyjną dającą przedsiębiorcom z pozytywną historią kredytową szansę negocjowania korzystniejszych warunków kredytowych.
Wiecęj tutaj