Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIBOR
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego

BNP Paribas Bank Polska przedstawił strategię na lata 2022-25; zakłada wypłatę dywidendy, stawia na rozwój organiczny, nie planuje akwizycji kolejnych banków w Polsce

22.03.2022 08:31 awi | aleBank.pl
BNP Paribas Bank Polska przedstawił strategię na lata 2022-25; zakłada wypłatę dywidendy, stawia na rozwój organiczny, nie planuje akwizycji kolejnych banków w Polsce
Fot. stock.adobe.com/dennizn
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
BNP Paribas Bank Polska chce do 2025 r. osiągnąć wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) na poziomie ok. 12 proc., a wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) na poziomie max. 48 proc. - podał bank w strategii do 2025 r. Bank zamierza wypłacać dywidendę, z poziomem wypłaty sięgającym 50 proc. zysku netto w 2025 r., pod warunkiem uzyskania zgody regulatora.

„Głównym celem nowej strategii GObeyond na lata 2022-25 jest dalszy dynamiczny rozwój banku, który będzie instytucją działającą efektywnie, z zaangażowanymi pracownikami i zadowolonymi klientami, będąc jednocześnie liderem w obszarze zrównoważonego rozwoju. Strategia GObeyond, po wieloetapowym budowaniu skali poprzez akwizycje w poprzednich latach, skupia się na rozwoju organicznym, przy zachowaniu odpowiedzialnego podejścia do zarządzania ryzykiem” – napisano w komunikacie.

Czytaj także: BNP Paribas Bank Polska: 273,5 mln zł straty netto w IV kw. 2021 roku >>>

„Podstawowym założeniem strategii jest utrzymanie bezpiecznej i optymalnej pozycji kapitałowej i płynnościowej oraz spełnienie minimalnych wymogów regulacyjnych. Intencją Banku jest rozpoczęcie wypłaty dywidendy w czasie obowiązywania obecnej strategii, z poziomem wypłaty sięgającym 50 proc. zysku netto w 2025 r.” – dodano.

Na początku marca zarząd BNP Paribas Bank Polska zarekomendował przeznaczenie całości zysku netto banku za rok obrotowy 2021 w kwocie 184,5 mln zł na kapitał rezerwowy. Przed rokiem BNP Paribas Bank Polska również nie wypłacił dywidendy.

Ok. 1,5 mld zł na inwestycje w technologię

W strategii podano, że BNP Paribas Bank Polska planuje zainwestować łącznie ok. 1,5 mld zł w usprawnienia technologiczne mające na celu wsparcie rozwoju biznesu i dwukrotne przyspieszenie tempa wdrażania nowych rozwiązań.

Celem banku jest także zwiększanie liczby obsługiwanych klientów, wzmacnianie pozycji rynkowej i wzrost przychodów. Bank widzi potencjał do rozwoju we wszystkich segmentach klientów.

Priorytetem w bankowości detalicznej i Personal Finance jest osiągnięcie wysokiej satysfakcji wśród klientów (NPS Top 3 na rynku), dzięki której bank zanotuje wzrost liczby aktywnych klientów (o 0,5 miliona do 4,5 miliona).

„Bank zakłada aktywny, ale zrównoważony rozwój w głównych obszarach działalności detalicznej, tj. osiągnięcie 7 proc. udziału w rynku nowej sprzedaży kont, kredytów gotówkowych oraz kredytów hipotecznych” – dodano.

Czytaj także: W Banku BNP Paribas pierwszy w Polsce kredyt hipoteczny z 10-letnią stałą stopą procentową >>>

Inne artykuły od PAP BIZNES:

  • Prezes UOKiK z nowymi uprawnieniami dotyczącymi rynku cyfrowego
  • Co zyskują kredytobiorcy na ostatniej obniżce stóp procentowych?
  • Bank Anglii obniżył główną stopę procentową

BNP Paribas Bank Polska chce być numerem 1 dla klientów międzynarodowych (wzrost liczby aktywnych klientów o ponad 22 proc. vs. 2021 r.) i zwiększyć bazę aktywnych klientów obsługiwanych w segmencie bankowości MŚP i korporacyjnej o ponad 18 proc. względem 2021 r.

Wzrost udziału zrównoważonego finansowania 

Jak wynika z komunikatu, udział zrównoważonego finansowania ma wzrosnąć z 4,5 proc. na koniec 2021 r. do 10 proc. w 2025 r.

„Bank wdroży najwyższe standardy zarządzania ryzykiem ESG i konsekwentnie będzie poprawiał profil ryzyka ESG swojego portfela kredytowego. Ponadto Bank będzie konsekwentnie mierzył i ograniczał ślad węglowy swojego portfela poprzez wsparcie klientów w ich transformacji. Bank dąży również do uzyskania własnej neutralności klimatycznej dzięki zmniejszeniu zużycia zasobów oraz wdrożeniu odpowiedzialnych praktyk zakupowych. Do 2025 r. bank planuje zredukować emisję CO2 z działalności operacyjnej o 55 proc. (vs. 2019 r.) oraz zużycie papieru o 80 proc. (vs. 2021 r.)” – podał BNP Paribas Bank Polska.

Bank podał, że w obecnej sytuacji konfliktu zbrojnego na Ukrainie trudno jest cokolwiek przewidywać, a przedstawione cele finansowe odpowiadają ambicjom banku założonym w warunkach i otoczeniu przed wybuchem konfliktu.

„(…) należy podkreślić, że próby trafnego prognozowania założeń ekonomicznych, które stanowią podstawę celów finansowych, są znacznie utrudnione z powodu bezprecedensowej niepewności polityczno-gospodarczej. Prognozy odzwierciedlają czynniki oddziałujące na rynek według stanu przed wybuchem wojny w Ukrainie” – napisano w komunikacie. 

BNP Paribas Bank Polska stawia na rozwój organiczny

BNP Paribas Bank Polska w nowej strategii na lata 2022-2025 stawia na rozwój organiczny, nie planuje zakupu kolejnych banków w Polsce. Bank ocenia, że jego ekspozycja na ryzyko związane z rosyjską inwazją na Ukrainę jest ograniczone i obecna sytuacja nie będzie miała materialnego wpływu na poziom kosztów ryzyka – poinformował prezes banku Przemek Gdański podczas konferencji.

Jesteśmy liczącym się graczem, który zbudował skalę w efekcie fuzji i przejęć, pozwalającą na dalszy dynamiczny wzrost i rozwój organiczny. (…) Nasza strategia jest o rozwoju, o dalszym pójściu do przodu, ale w modelu rozwoju organicznego.

– powiedział Gdański.

„Nie rozważmy kolejnych akwizycji banków w Polsce, oczywiście nie wykluczamy, że kupimy niewielki podmiot, który ma jakiś nowy model biznesowy. (…) Natomiast będzie to bardziej oportunistyczne i na zdecydowanie małą skalę w porównaniu do tego, co robiliśmy w przeszłości. Bank będzie rozwijał się w sposób organiczny” – dodał.

Portfel kredytów mieszkaniowych w CHF będzie obciążał wyniki banku

Prezes podał, że portfel kredytów mieszkaniowych w CHF będzie nadal przez pewien czas obciążał wyniki banku.

„Będziemy z tym jeszcze przez kilka lat żyć, ale mamy nadzieję, że w ciągu kilku najbliższych lat ten problem przestanie być dominujący; on wymaga aktywnego zarządzania i pełnej świadomości, że wpływ kredytów frankowych na wyniki będzie nam jeszcze towarzyszył” – powiedział Gdański.

Bank w strategii na lata 2022-2025 podał, że dokonał przeglądu swojego portfela kredytowego i ocenia, że ma ograniczoną ekspozycję na ryzyko związane z rosyjską inwazją na Ukrainę.

„Posiadamy znikomą bezpośrednią ekspozycję oraz bardzo ograniczoną pośrednią ekspozycję na te trzy kraje (Rosja, Ukraina, Białoruś – przyp. red.). Uważamy, że ta sytuacja nie spowoduje materialnego wzrostu kosztów ryzyka; klienci, którzy są wyeksponowani na te rynki są silnie zdywersyfikowani (…)” – powiedział Gdański. 

Źródło: PAP BIZNES
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BNP ParibasBNP Paribas Bank PolskaDywidendaESG / Environmental, Social and corporate GovernancePrzemysław GdańskiStrategia
Autor awi | aleBank.pl

Zobacz także

Związek Polskiego Leasingu nowe logo
ZPL bada klientów firm leasingowych
Faktoring staje się kluczowym narzędziem zabezpieczającym ciągłość operacyjną firm
Logo Citi
Sąd w Miami dopuścił pozew przeciwko Citigroup
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu Z rynku finansowego
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Regulacje są potrzebne, bo są jak znaki drogowe, które pokazują, gdzie trzeba zwolnić, gdy pojawiają się nowe obszary ryzyka. W zmieniającym się środowisku, w szczególności przy tematach, które pozostają nierozwiązane regulacje są po to, aby różne obszary porządkować, budować zaufanie do systemu finansowego, do banków, aby klienci spali spokojnie.

Paweł Preuss
Paweł Preuss
Partner
EY Polska
ZOBACZ WSZYSTKIE
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}