Bliżej wprowadzenia reformy kapitałowej części systemu emerytalnego
Dużym pozytywem jest uwzględnienie w dokumencie uwag i postulatów ekspertów oraz instytucji otoczenia rynku kapitałowego, szczególnie w kwestii transferu 75% środków z OFE do nowoutworzonych IKE i w konsekwencji uniknięcia szkodliwych dla gospodarki i finansującego ją rynku kapitałowego skutków. To działanie świadczy o odpowiedzialnym podejściu do rozwoju gospodarczego i dywersyfikacji źródeł bezpieczeństwa emerytalnego obecnie pracujących.
Niestety w dokumencie można znaleźć także nietrafioną diagnozę dotyczącą funkcjonowania i efektywności filara kapitałowego po 1999 roku. Za obarczone błędem należy uznać tezy dotyczące polityki inwestycyjnej OFE, wpływu funduszy na prywatyzację i GPW, ocenę ich efektywności oraz opłat i kosztów obciążających członków funduszy. Szczególnie nieuprawnione merytorycznie jest porównywanie OFE do FRD.
Niestety w tej materii głosy ekspertów czy branży nie zostały uwzględnione – wystarczy wspomnieć o raportach KNF, Mercer, Analiz Online czy Przeglądzie systemu emerytalnego IGTE 2016. Nie wzięto również w wystarczającym stopniu pod uwagę niewypełnienia założeń reformy z 1998 roku oraz kolejnych zmian regulacyjnych powodujących stopniową erozję filara kapitałowego.
Należy uznać, że po niepokojach wywołanych projektem dokumentu w treści przygotowanej przez MRPiPS, przegląd emerytalny w treści przyjętej przez rząd wyznacza kierunek mających nastąpić zmian w systemie emerytalnym, zgodnych z Planem Budowy Kapitału i Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Oznacza to kolejny etap działań – opracowanie szczegółowych rozwiązań i zapisów legislacyjnych. IGTE deklaruje gotowość do wparcia prac swoją ekspertyzą i doświadczeniem. Biorąc pod uwagę planowany harmonogram prac można sądzić, że wprowadzenie tak potrzebnej obecnie reformy z początkiem 2018 roku wydaje się realne.
Małgorzata Rusewicz