BLIK dominuje w mobilnych płatnościach: 763 mln transakcji i ponad 10 mln aktywnych użytkowników w 2021; najlepszy rok w historii
Najlepszy kwartał w historii BLIKA
W ostatnim kwartale 2021 r. zrealizowano aż 240 mln transakcji, to ponad 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2020. Najwięcej, bo aż 160,9 mln stanowiły zakupy w e-commerce. Transakcje online to 67 proc. ogółu operacji BLIKIEM. Według szacunków Polskiego Standardu Płatności, udział BLIKA we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza już 70 proc. Już 5 proc. transakcji w ecommerce (7,3 mln) rozliczonych zostało przez globalnych operatorów płatności – użytkownicy BLIKA coraz chętniej płacą nim w zagranicznych sklepach internetowych.
Drugim najchętniej wykorzystywanym kanałem wśród użytkowników są przelewy na numer telefonu BLIK. W tej kategorii wzrost rok do roku to aż 155 proc. Łączna liczba transakcji wyniosła aż 39,55 mln (wobec 15,5 mln rok wcześniej). Transakcje P2P to już 16,5 proc. całej aktywności użytkowników BLIKA. Możliwość natychmiastowego przekazywania pieniędzy z konta na konto, bez konieczności wpisywania numeru rachunku bankowego daje swoim klientom już 13 banków.
Czytaj także: „Chcemy, by BLIK stał się europejskim systemem płatności”. Wywiad z prezesem PSP >>>
W ostatnim kwartale ubiegłego roku dużą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych (na co wpływ miało również udostępnienie przez 6 banków płatności zbliżeniowych BLIK). Zrealizowano 29,3 mln takich transakcji – to blisko 150 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2020 roku.
Rok do roku w ostatnim kwartale 2021 liczba transakcji w bankomatach wzrosła o prawie 50 proc. i było ich 10,5 mln. Wypłaty i wpłaty w bankomatach stanowiły 4,4 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM.
Czytaj także: BLIK: prawie 200 mln transakcji oraz 8,6 mln aktywnych użytkowników w III kwartale 2021 roku >>>
W czwartym kwartale Polacy wykonywali średnio 2,6 mln transakcji BLIKIEM każdego dnia. Rekordowa dzienna liczba transakcji BLIKIEM – 3,7 mln odnotowana została w Black Friday – 26 listopada 2021 roku. Średnia kwota transakcji BLIKIEM w ostatnim kwartale roku wynosiła 136 zł. Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych BLIKIEM w ostatnich trzech miesiącach 2020 roku wyniosła 32,6 mld zł, to o ponad 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku.
10 mln aktywnych użytkowników z dalszym potencjałem na wzrost
Na koniec czwartego kwartału 2021 r. z BLIKA aktywnie korzystało 10,1 mln osób. Jako użytkowników aktywnych klasyfikowano takich, którzy każdego miesiąca kwartału zrealizowali przynajmniej jedną transakcję. Po raz pierwszy w tej liczbie uwzględnieni zostali także ci, którzy robili wyłącznie przelewy na numer telefonu BLIK. Na koniec roku możliwość korzystania z BLIKA miało rekordowe 21,6 mln aktywnych aplikacji mobilnych.
Jedna trzecia dorosłych Polaków aktywnie korzysta z BLIKA, to duże osiągnięcie po 7 latach od startu systemu.
– W dalszym ciągu widzimy duży potencjał do wzrostu na polskim rynku. W naszym systemie jest zarejestrowanych ponad 21 mln aplikacji bankowych, Chcemy, aby niemal każdy użytkownik bankowości mobilnej w Polsce korzystał w wygody sposób z BLIKA. Zdobywamy pozycje europejskiego lidera nowoczesnych płatności mobilnych, co daje nam solidne podstawy do międzynarodowej ekspansji. – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA. – Naszą ambicją jest to, aby BLIK stał się w europejskim systemem płatności angażującym użytkowników europejskich aplikacji bankowych w świecie szeroko rozumianego ecommerce, contactless i P2P. – dodaje.
BLIK przyspiesza zbliżeniową rewolucję mobilną
W czwartym kwartale 2020 roku 6 największych banków udostępniło na masową skalę możliwość płacenia BLIKIEM zbliżeniowo. W ten sposób płacić mogą już klienci Alior Banku, ING, Millennium, mBanku, PKO Banku Polskiego oraz Santander Bank Polska. Na koniec grudnia 2020 roku usługę aktywowało 428 tys. Osób. W ostatnim kwartale roku zapłacili zbliżeniowo BLIKIEM ponad 2,8 mln. Razy.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z pierwszych danych dotyczących płatności zbliżeniowych BLIKIEM, prawie trzy miliony transakcji po zaledwie kilku tygodniach funkcjonowania to naprawdę świetny wynik dla zupełnie nowego, dodatkowego sposobu płatności pod marką BLIKA. Dla porównania, w całym pierwszym roku funkcjonowania BLIKA odnotowaliśmy milion transakcji. Widać, że dziś Polacy są już bardzo przyzwyczajeni do płacenia telefonem i szybko adoptują nowe rozwiązania – komentuje Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności.
BLIK liderem rozpoznawalności wśród marek płatniczych
W autorskiej metodologii KANTARA (MDS Meaningful, Different Salient) służącej pomiarowi siły marki (Brand Equity), tzw. indeksie Brand POWER, BLIK uzyskał w czwartym kwartale 44 proc. (wzrost o 3 p.p. rok do roku), wyprzedzając takie marki jak VISA (24 proc.), Mastercard (18 proc.), G-Pay (6 proc.), Revolut (4 proc.) oraz Apple Pay (4 proc.). BLIK ma też 97 proc. rozpoznawalności wśród marek płatniczych na polskim rynku, aż 75 proc. badanych przez KANTAR wskazuje spontanicznie BLIKA jako markę płatniczą.
– Użytkownicy znają i cenią BLIKA przede wszystkim za jego wszechstronność i mobilność. BLIK jest kompletnym systemem płatności. Można nim płacić w terminalach – w tym również zbliżeniowo, w e-commerce, oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wpłaty i wypłaty w bankomacie. – podkreśla Monika Król. – BLIK upraszcza finanse nie tylko dzięki swojej wszechstronności, ale także dzięki doskonałemu doświadczeniu jakie oferuje użytkownikom. – dodaje.
Najlepszy rok w historii BLIKA
W całym 2021 roku BLIK odnotował 763 mln transakcji. Łącznie od czasu uruchomienia systemu w lutym 2015 roku użytkownicy zrealizowali już 1,5 mld operacji. Wartość transakcji w całym roku osiągnęła poziom 103 mld zł (przy 207,5 mld od początku uruchomienia systemu w 2015 roku).
2021 rok jest dla nas szczególny. Wyniki transakcyjne z tylko jednego roku można porównywać z tym, co udało się osiągnąć w 6 wcześniejszych lat łącznie.
– Z BLIKA korzysta aktywnie ponad 10 mln osób i jest on dostępny powszechnie – w każdym banku, który oferuje aplikację mobilną. BLIKIEM można zapłacić już wszędzie – w całym ecommerce, a dzięki uruchomieniu płatności zbliżeniowych także w każdym terminalu na świecie, który jest przystosowany do odbierania tego typu płatności – podsumowuje Dariusz Mazurkiewicz. – Co więcej, dynamika wzrostu transakcyjności wyniosła aż 80 proc. rok do roku, co pokazuje, że mamy nadal ogromny potencjał do dalszego rozwoju – dodaje.