BLIK: 353 mln transakcji w ciągu 5 lat
BLIK został uruchomiony w lutym 2015 roku dzięki porozumieniu sześciu banków. Rozwiązanie zostało w całości wymyślone w Polsce. Podstawą do jego stworzenia była aplikacja IKO, funkcjonująca w PKO Banku Polskim. W ciągu 5 lat funkcjonowania BLIK-a udostępniły kolejne instytucje – dziś skorzystać z niego może 95% klientów bankowości mobilnej, podano.
„Przez 5 lat BLIK stał się synonimem płatności mobilnych w Polsce. Odnotowaliśmy 353 mln transakcji, z czego prawie 220 mln w ubiegłym roku. Wierzę, że w kolejnych latach BLIK stanie się w Polsce również synonimem mobilnych płatności zbliżeniowych. Tak szybki rozwój budowanego od podstaw systemu nie byłby możliwy, gdyby nie współpraca bardzo wielu graczy na rynku – banków, izby rozliczeniowej, agentów rozliczeniowych oraz sprzedawców – zarówno tych tradycyjnych, jak i internetowych” – powiedział prezes PSP Dariusz Mazurkiewicz, cytowany w komunikacie.
Plany BLIK na przyszłość
Najbliższa przyszłość BLIK-a to przede wszystkim udostępnienie płatności zbliżeniowych w Polsce i na świecie oraz rozwój współpracy z zagranicznymi platformami dostarczającymi rozwiązania płatnicze dla globalnych graczy e-commerce. Dzięki temu sieć akceptacji BLIK-a wyjdzie istotnie poza Polskę. Naturalną konsekwencją tego będą starania o współpracę z zagranicznymi bankami, aby zaoferowały one BLIK-a jako formę płatności swoim klientom – użytkownikom aplikacji bankowych na całym świecie, wskazano również.
Czytaj także: ING Bank Śląski wprowadza usługę prośby o przelew na telefon w systemie BLIK >>>
„Niesłabnącą dynamikę wzrostu transakcyjności dobrze pokazują dane z IV kwartału 2019 roku, kiedy odnotowano aż 72 miliony transakcji – to wzrost o 113% r/r. W tym czasie największy wzrost – 228% r/r – widać przy transakcjach w terminalach POS (w IV kwartale było takich transakcji 6,6 miliona). O 182% wzrosła liczba przelewów na telefon BLIK (5,8 miliona w IV kwartale). W systemie odnotowano także 6,8 miliona wpłat i wypłat z bankomatów (+56% r/r). Tradycyjnie – najwięcej transakcji w ostatnim kwartale ubiegłego roku użytkownicy wykonali w internecie – było to blisko 53 miliony, czyli o 109% więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku” – czytamy dalej.
Na koniec 2019 roku BLIK dostępny był w 476 tys. punktów usługowo-handlowych posiadających 538 tys. terminali płatniczych (65% wszystkich terminali w Polsce). Korzystać można z niego także w ponad 20 tys. bankomatów (90% rynku) oraz w całym polskim e-commerce.
BLIK w płatnościach w internecie wyprzedza karty płatnicze
Według Narodowego Banku Polskiego już przez 4 kolejne kwartały BLIK w płatnościach w internecie wyprzedza karty płatnicze. Z danych NBP za III kwartał 2019 roku wynika, że użytkownicy płacili kartami 28 mln razy, podczas gdy BLIK-iem blisko 40 mln razy. Dynamika wzrostu liczby transakcji BLIK-iem w sieci jest wyższa niż dynamika wzrostu liczby transakcji kartami, podkreślono.
Czytaj także: Użytkownicy BLIKA będą płacić zbliżeniowo >>>
„W ostatnim czasie Polski Standard Płatności coraz intensywniej pracuje nad dostępnością płatności BLIK-iem w globalnym e-commerce. Po nawiązaniu współpracy z platformą płatniczą PPRO już za chwilę polscy użytkownicy będą mogli zapłacić BLIK-iem także w sklepach internetowych obsługiwanych przez jednego z liderów międzynarodowych rozwiązań płatniczych” – podsumowano.
BLIK stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie informatyczne. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska. Z BLIKa mogą korzystać również klienci Getin Noble Banku, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole, Banku Pekao, Inteligo, T-Mobile Usługi Finansowe, a także banków spółdzielczych zrzeszonych w SGB.