BIK: Chrońmy dane osobowe, aby uniknąć wyłudzeń

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bik.01.400x205Rada Europy ustanowiła 28 stycznia międzynarodowym Dniem Ochrony Danych Osobowych. Ma on przede wszystkim przypominać o potrzebie bezpiecznego przechowywania dokumentów, a także o możliwych zagrożeniach w posługiwaniu się danymi osobowymi w Internecie, przy zakupach on-line czy płatnościach kartą. Biuro Informacji Kredytowej upowszechnia wiedzę w zakresie ochrony informacji wrażliwych i problemu kradzieży tożsamości, a wprowadzając do oferty specjalny produkt - Alert Strażnik Kredytu, pomaga konsumentom chronić się przed próbami wyłudzenia kredytu na ich dane.

Z najnowszej edycji raportu infoDOK przygotowanej przez Związek Banków Polskich wynika, że w IV kwartale 2013 r. w bankach odnotowano ponad 1,8 tys. prób wyłudzeń na łączną kwotę 80,1 mln zł. W tym samym okresie miało miejsce aż 16 przypadków prób wyłudzeń na kwoty powyżej 1 mln zł.

Jak zauważa dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej, duża część wyłudzeń jest następstwem kradzieży danych osobowych pochodzących z informacji zamieszczonych na dokumentach podstawowych, jakimi są dowody osobiste i paszporty. – Wykorzystanie danych osobowych skutkuje często otrzymywaniem wezwań do zapłaty za usługi i towary, z których nigdy się nie korzystało lub kredytu, o który nigdy nie składano wniosku – ostrzega. – Straty związane z utratą bądź wykorzystaniem danych osobowych wynikają często z braku informacji, że takie przestępstwo zostało dokonane – dodaje.

Biuro Informacji Kredytowej oferuje własne rozwiązanie, specjalny produkt – Alert Strażnik Kredytu, dostępny na portalu www.bik.pl, który chroni przed próbami wyłudzeń kredytu na cudze dane osobowe.

Za każdym razem, gdy w BIK pojawi się zapytanie z banku lub SKOK-u o naszą historię kredytową, na naszą skrzynkę mailową oraz na telefon komórkowy trafia powiadomienie. – Jeśli nie składaliśmy żadnych wniosków kredytowych, nic nie kupujemy na raty ani nie poręczaliśmy kredytu, to pojawienie się alertu może oznaczać, że ktoś zgłosił się do banku i próbuje wziąć kredyt na nasze nazwisko – wyjaśnia dr Mariusz Cholewa. – Dzięki szybkiej informacji z BIK i podjęciu właściwych działań możemy zawsze odpowiednio reagować na niepokojące sygnały.

Jak jeszcze możemy chronić się przed wyłudzeniami? Przede wszystkim nie powinniśmy zostawiać naszego dowodu osobistego, paszportu czy innego dokumentu tożsamości bez naszej kontroli. Jak natomiast postępować w przypadku utraty lub kradzieży naszego dokumentu tożsamości?

  • Wystarczy zadzwonić pod numer telefonu:  (+48) 828 828 828 – dostępny z każdego miejsca na świecie zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Zautomatyzowana infolinia, wykorzystująca technologię rozpoznawania mowy, działa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
  • Jeśli padliśmy ofiarą kradzieży, należy powiadomić najbliższą jednostkę policji.
  • Należy również zawiadomić najbliższy urząd gminy lub konsulat i wyrobić nowy dokument.

Po zgłoszeniu utraty dokumentu otrzymamy do wypełnienia odpowiednie formularze. Na ich podstawie informacje zostaną przekazane do Systemu Dokumenty Zastrzeżone i błyskawicznie rozesłane dalej do wszystkich polskich banków, operatorów telefonii komórkowych, Poczty Polskiej i wielu innych instytucji uczestniczących w Systemie. Dzięki tej wiedzy możemy uniknąć szeregu przykrych konsekwencji, które mogą zaistnieć w wyniku utraty własnych dokumentów tożsamości.

Źródło: Biuro Informacji Kredytowej S.A.