Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający w październiku w dół

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający w październiku w dół
Fot. stock.adobe.com/MigrenArt
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 5 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 20 pkt w październiku br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny.

„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 9 pkt proc. i 7,3 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 4 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju, 3,4 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 1,2 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.

Czytaj także: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający we wrześniu w górę >>>

W odniesieniu do października 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 29,3 pkt proc., podano także.

„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -19,2” – czytamy dalej w komunikacie.

Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 9 i 3,4 pkt proc.).

„Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 2,1 pkt proc.)” – napisano w komunikacie.

Czytaj także: Będziemy mniej kupować, pogarszają się nastroje konsumenckie gospodarstw domowych >>>

W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 22,8 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

Wpływ pandemii koronawirusa

Dla 85,2% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano także.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu przeprowadzono 1 161 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 5-14 października 2020 r.

Źródło: ISBnews