Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający w październiku w dół
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 9 pkt proc. i 7,3 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 4 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju, 3,4 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 1,2 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.
Czytaj także: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający we wrześniu w górę >>>
W odniesieniu do października 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 29,3 pkt proc., podano także.
„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -19,2” – czytamy dalej w komunikacie.
Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 9 i 3,4 pkt proc.).
„Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 2,1 pkt proc.)” – napisano w komunikacie.
Czytaj także: Będziemy mniej kupować, pogarszają się nastroje konsumenckie gospodarstw domowych >>>
W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 22,8 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.
Wpływ pandemii koronawirusa
Dla 85,2% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano także.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 161 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 5-14 października 2020 r.