Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający w listopadzie w dół
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen przyszłej oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 14,5 pkt proc. i 12,5 pkt proc.).
„Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 8 pkt proc. dla oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów, 6,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 4,2 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.
W listopadzie 2020 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość -29,2 (spadek o 9,2 p. proc. m/m i spadek o 35,9 p. proc. r/r). https://t.co/f0ntVl1RLf#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/SuDAQFLrAR
— GUS (@GUS_STAT) November 19, 2020
Obecna wartość BWUK niższa o 35,9 pkt proc. rdr
W odniesieniu do listopada 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 35,9 pkt proc., podano także.
„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 10,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -30,1. Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 18,0 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 14,5 pkt proc dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 6,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 4,7 pkt proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy” – czytamy dalej w komunikacie.
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 32,3 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.
Wpływ koronawirusa
Dla 90,7% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, podano także.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 127 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 2-12 listopada 2020 r.