Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej bez zmian, wyprzedzający w marcu w dół
„Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,7 pkt proc.). Wzrost (o 2,7 pkt proc.) odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Nie uległa zmianie ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów” – czytamy w komunikacie.
Czytaj także: Wskaźnik Wyprzedzający Koniunktury w lutym spadł >>>
W odniesieniu do marca 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 6,9 pkt proc., podano także.
Pogorszenie oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 0,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -2,3 (i spadł o 7 pkt proc. r/r), podano także.
„Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,7 pkt proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 1,8 pkt proc.). Ocena przyszłego poziomu bezrobocia pozostała na takim samym poziomie” – czytamy dalej w komunikacie.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu 2019 r. przeprowadzono 1 1 37 wywiadów w okresie 2-11 marca 2020 r. (w tym 66 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).