Bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej w lipcu w dół

Bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej w lipcu w dół
Fot. stock.adobe.com/staras
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 0,6 pkt proc. m/m i wyniósł plus 9 pkt w lipcu br. (i wzrósł o 3,8 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) spadł o 0,6 pkt proc. m/m i wyniósł plus 9 pkt w lipcu br. (i wzrósł o 3,8 pkt proc. r/r) #GUS @GUS_STAT

„Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,1 pkt proc. i 1,1 pkt proc.). Wzrost o 1,2 pkt proc. wystąpił jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.

Czytaj także: Bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej w maju w górę >>>

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie plus 5,9 pkt (i wzrósł o 3,5 pkt proc. r/r), podano także.

Ocena przyszłego poziomu bezrobocia

„Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 5 pkt proc.). Wartości niższe odnotowano również dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 1,4 pkt proc. i 1,1 pkt proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,2 pkt proc.). – czytamy dalej w komunikacie.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu 2019 r. przeprowadzono 1 215 wywiadów w okresie 1-10 lipca 2019 r. (w tym 69 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Źródło: ISBnews