Biblioteka spółdzielcy: Innowacje na co dzień

Biblioteka spółdzielcy: Innowacje na co dzień
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jeżeli jakaś firma osiąga sukces, inne chętnie podpatrują, jak jej to się udaje. Nie inaczej jest z Google. Z tym że w tym wypadku jest łatwiej. Ukazała się bowiem książka prezentująca sposób funkcjonowania i zasady podejmowania kluczowych decyzji od momentu utworzenia firmy do dziś.

 Bohdan Szafrański

Szczególnie interesujące jest prześledzenie przekształcania Google z akademickiego start-upa w globalną korporację. Czy potrafilibyśmy rozpoznać taką firmę i w nią zainwestować już na początku jej drogi do sukcesu?

 

„Jak działa Google”, książka wydana przez Insignis Media, to znakomity podręcznik sprawnego zarządzania innowacjami w dowolnej organizacji, a innowacje to dziś – w czasach internetu i nowych technologii – podstawa sukcesów praktycznie w każdej dziedzinie. Autorzy, Eric Schmidt i Jonathan Rosenberg (doradca Larry’ego Page’a) potrafili z humorem opowiedzieć nie tylko o specyficznej kulturze korporacyjnej Google, ale też o strategii, podejmowaniu decyzji, komunikacji wewnątrz firmy i sytuacjach kryzysowych. Przypomnijmy, że Google Inc. została założona w 1998 r. przez dwóch doktorantów Uniwersytetu Stanforda, Amerykanina Larry’ego Page’a i Rosjanina Siergieja Brina, którzy opracowali nowatorską metodę analizy powiązań hipertekstowych – algorytm BackRub (obecnie pod nazwą PageRank) wykorzystany w prototypie wyszukiwarki internetowej. Firma obroniła się w czasie załamania na rynku dotcomów, a w 2004 r. weszła na giełdę amerykańską. Dziś jest globalną marką i właścicielem między innymi takich serwisów, jak YouTube czy Gmail i twórcą otwartego systemu operacyjnego Android. W trzecim kwartale tego roku koncern osiągnął przychody w wysokości 22,45 mld dolarów – większe o 20% w stosunku do tego samego okresu roku minionego.

 

To imponujące liczby i wzrost. Warto zauważyć, że wyszukiwarka, poczta elektroniczna, serwis wideo i Android, czyli podstawowe usługi firmy są zasadniczo udostępniane za darmo. To też pokazuje, że dziś trzeba w zupełnie inny sposób spojrzeć na kwestię cen (nie tylko w internecie). Oczywiście – jak mówił Milton Friedman, laureat Nagrody im. Alfreda Nobla z dziedziny ekonomii w 1976 r. (za dokonania w zakresie analizy konsumpcji, historii i teorii monetarnej i pokazanie złożoności polityki stabilizacji) – „nie ma darmowych obiadów”. Za każde, nawet wyglądające na darmowe produkty i usługi, ktoś płaci. W istotny sposób nowe technologie zmieniają relacje cen. Coś, co było do niedawna drogie i przez to trudno dostępne staje się coraz tańsze: komputery, smartfony, dostęp szerokopasmowy do internetu itp.

Innowacyjność

Autorzy „Jak działa Google” przekonują nas, jak wiele zależy dziś od innowacyjności pracowników i jak trudno ją wyzwolić w firmie oraz utrzymać. Niektóre rady mogą wydać się nam kontrowersyjne. Nie jesteśmy przyzwyczajeni do funkcjonowania w nowej rzeczywistości, która nas otacza. Wymaga to wyjścia poza stereotypy i ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI