BGK i PKO BP: 1,14 mld zł kredytu dla Kolei Mazowieckich
„Cieszymy się, że nasze projekty zostały tak wysoko ocenione przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Niewątpliwie jest to także wynik bardzo dobrego ich przygotowania. Pozyskane środki pozwolą zrealizować nam nasze plany inwestycyjne zgodnie z przyjętą strategią spółki. I choć wsparcie Unii Europejskiej przerosło nasze oczekiwania, musimy jeszcze pozyskać pozostałą część kwoty niezbędnej dla sfinansowania zakupu 71 'Flirtów’ oraz budowy zaplecza technicznego w Radomiu. Dzięki ofercie banków BGK i PKO BP możliwa będzie realizacja naszych zamierzeń” – powiedział prezes KM Robert Stępień, cytowany w komunikacie.
Co obejmuje umowa kredytowa?
Umowa kredytowa podpisana z BGK i PKO BP obejmuje:
– zaciągnięcie kredytów inwestycyjnych do kwoty 714 797 502,25 zł w celu sfinansowania kosztów zakupu 71 szt. nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (oraz budowę bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu),
– zaciągnięcie kredytu do kwoty 422 217 462,71 zł na refinansowanie aktualnego zadłużenia spółki, podano także.
Umowa z firmą Stadler na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych
W połowie stycznia br. Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową z firmą Stadler na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych, opiewającą na ponad 2 mld zł. Na realizację tej inwestycji spółka aplikowała o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dofinansowanie UE dla powyższych projektów przyznane zostało na poziomie 50% kwoty wydatków kwalifikowalnych projektu, co daje łączną kwotę dofinansowania w wysokości 580,25 mln zł. Dodatkowo Koleje Mazowieckie otrzymają wsparcie na zakup 6 szt. z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 96,16 mln zł, przypomniano także.
„Podpisana umowa jest kontynuacją współpracy Banku Gospodarstwa Krajowego i Kolei Mazowieckich. Od 2014 r. wspólnie budujemy trwałe i satysfakcjonujące dla obu stron relacje, umożliwiając m.in. zakup nowoczesnego taboru. Realizując Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, aktywnie wspieramy samorządy i spółki komunalne w całej Polsce, a tym samym rozwój społeczno-gospodarczy kraju. Finansowanie samorządowych przewoźników kolejowych przekłada się m.in. na zwiększenie komfortu podróżnych” – powiedział członek zarządu BGK Wojciech Hann, cytowany w materiale.
„Cieszy nas, że możemy wspierać działalność i dalszy rozwój spółek o strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki – oferując „szyte na miarę” rozwiązania finansowe. Zarówno siła kapitałowa banku, jak też kompetencje i doświadczenie zespołu przygotowującego model finansowania, pozwala nam z sukcesem uczestniczyć w ważnych dla Polski projektach. Chcemy mieć aktywny udział w rozwoju i innowacyjności gospodarki w każdym regionie. PKO Bank Polski jest również liderem we współpracy z samorządami. Znamy ich potrzeby, specyfikę działania i mamy świadomość dużych wymagań – dziś wśród obsługiwanych budżetów samorządów naszymi klientami jest połowa województw i dziewięć miast wojewódzkich” – wskazał z kolei wiceprezes PKO BP Maks Kraczkowski.
Źródło: ISBnews