Bezpieczne wakacje z kartą – poradnik First Data Polska
Kradzież na urlopie potrafi skutecznie zepsuć nawet najlepsze wakacje. Dlatego coraz chętniej zastępujemy gotówkę kartami płatniczymi, które gwarantują bezpieczeństwo naszych pieniędzy również w takiej sytuacji. W tym sezonie Polacy wybierający się na wypoczynek po raz pierwszy będą mogli zastrzec kartę pod jednym uniwersalnym numerem, niezależnie od banku w jakim została wydana. Wystarczy zadzwonić pod działający w kraju i za granicą numer +48 828 828 828.
„Zanim wyruszymy w wakacyjną podróż przygotowujemy mniej lub bardziej szczegółowy plan wyjazdu, rezerwujemy hotele i sprawdzamy recenzje lokalnych restauracji. O wiele rzadziej zastanawiamy się jak uniknąć stresujących sytuacji związanych z ewentualną kradzieżą czy utratą karty. Tymczasem wakacyjne roztargnienie i kieszonkowcy to czasem dodatkowy element podróży, przed którym na szczęście możemy się chronić” – mówi Arkadiusz Kazanecki Dyrektor Handlowy First Data Polska, właściciela marki Polcard.
Spokojny wypoczynek w 5 krokach
Zastosowanie zaledwie kilku prostych zasad bezpieczeństwa pozwoli w pełni cieszyć się długo wyczekiwanymi wakacjami – resztą zajmą się eksperci. First Data Polska przygotowała krótki poradnik dla posiadaczy kart udających się na wakacje.
1. Unikajmy nadmiaru
Przed wyjściem z hotelu powinniśmy odchudzić portfel ze zbędnych dokumentów i nadmiaru gotówki. Pamiętajmy, że w przeciwieństwie do karty, gotówki nie da się zastrzec. Zgubione lub ukradzione pieniądze przepadną bezpowrotnie.
2. Zasada jednej karty
Trzymajmy przy sobie jedynie tę kartę, z której zamierzamy korzystać, a nie wszystkie jakie posiadamy. W razie utraty portfela możemy szybko zablokować tę straconą i nie martwić się brakiem awaryjnych środków płatniczych. Pozostałe karty najlepiej schować w sejfie hotelowym, umieszczonym przy recepcji lub w pokoju.
3. Nie traćmy karty z oczu
Gdy dokonujemy transakcji w bankomacie czy terminalu płatniczym, pamiętajmy o zasłanianiu klawiatury. W miejscach, gdzie terminal nie znajduje się przy ladzie (np. restauracja), poprośmy obsługę o przyniesienie terminala tak, byśmy mogli dokonać transakcji nie tracąc karty z oczu. Poza sytuacjami, w których widzimy co dzieje się z kartą (np. przekazując ją ekspedientce w sklepie), nigdy nie należy udostępniać karty osobie trzeciej.
4. Chrońmy PIN
Przeciętna osoba posiada więcej niż jedną kartę, a więc kilka różnych kodów do zapamiętania. Jednak w żadnym wypadku nie należy ich nigdzie zapisywać, a szczególnie w dokumentach lub na kartkach, które nosimy ze sobą. Złodziej czeka na taką okazję i jeśli wraz z ukradzioną kartą w jego ręce dostanie się również nasz PIN, możemy bezpowrotnie stracić znaczne środki.
5. +48 828 828 828
Jeśli już zostaniemy okradzeni lub zgubimy portfel, należy niezwłocznie zadzwonić pod numer +48 828 828 828, pod którym możemy zastrzec utraconą kartę. Im szybsza reakcja po spostrzeżeniu utraty portfela, tym większe szanse na unikniecie negatywnych konsekwencji. W ten sposób ostrzeżemy również przed oszustem posługującym się naszą kartą.
Urlop bez wyłudzeń i kradzieży
Ponad jedna trzecia transakcji oszukańczych na polskich kartach płatniczych pochodzi z kradzieży lub kart zagubionych (dane: NBP II lipiec-grudzień 2013). Łącznie Polacy zastrzegają 3600 kart dziennie (ok 1,3 mln rocznie dane: ZBP za rok 2013). Stąd pomysł utworzenia jednolitej platformy do zastrzegania kart, która swój pierwszy poważny test przejdzie podczas obecnego sezonu urlopowego.
Z dokumentami tożsamości się udało
Tylko w IV kwartale 2013 Związkowi Banków Polskich udało się udaremnić próby wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 80 mln złotych. Udało się to między innymi dzięki systemowi zastrzegania dokumentów tożsamości. Dzięki wprowadzeniu opartego na analogicznej zasadzie, uniwersalnego numeru do zastrzegania kart, dbanie o bezpieczeństwo naszych pieniędzy jest teraz znacznie prostsze.
Źródło: First Data