Bezpieczna wycieczk@ – poradnik

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

plaza.250x161.jpgWedług ostatnich badań przeprowadzonych przez Gemius Polska, około 70% Internautów korzysta z możliwości internetowego dokonywania zakupów. Coraz większą grupę klientów zyskuje branża turystyki on-line. Wycieczki za pośrednictwem sieci można nabyć nie tylko na stronach biur podróży, ale także na portalach turystycznych, czy w serwisach zakupów grupowych. Wiele osób po ostatnich zawirowaniach na rynku turystycznym zastanawia się jednak czy ich zakup przez Internet jest bezpieczny. Aby wyjazd spełnił nasze oczekiwania, warto kierować się dodatkowymi kryteriami.

Polscy internauci docenili wygodę i potencjał zakupów przez Internet. Jak pokazują wyniki Raportu Centre for Retail Research tylko w 2011 roku wydali oni na zakupy w sieci 4,5 miliarda euro. Rok 2012 może zakończyć się obrotem wyższym nawet o 1,1 miliarda euro. Klientów przyciąga przede wszystkim wygoda, oszczędność czasu i coraz bardziej rozbudowana oferta dostępnych produktów i usług. Coraz częściej w procesie organizowania czy wyboru wycieczek wykorzystujemy Internet. Pozwala on na wyszukiwanie atrakcyjnych ofert, czytanie opinii na forach o miejscach wartych odwiedzenia, czy zorganizowania grupy osób do wspólnego podróżowania. Dzięki temu mamy możliwość porównać większą liczbę opcji i wybrać najkorzystniejszą. Aby jednak podróż do Egiptu czy Maroka nie zakończyła się jeszcze przed wylotem do danego kraju, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii.

  1. Wybór biura podróży
  2. Duże znaczenie w przypadku wyboru biura podróży wciąż ma pozycja na rynku oraz rozpoznawalna marka, która dla wielu klientów jest znakiem, że dany touroperator z wieloletnim doświadczeniem w branży będzie w stanie zagwarantować jakość usług na odpowiednim poziomie. W ostatnim czasie serwis turystyka.rp.pl po raz pierwszy przygotował listę najbardziej stabilnych ekonomicznie biur podroży. Wśród nich znalazły się takie biura jak Neckermann, Itaka, Alfa Star, Rainbow Tours, Sun & Fun, TUI. Oprócz znanych i rozpoznawalnych na rynku dużych biur podróży, turyści coraz częściej decydują się na oferty mniejszych touroperatorów. Biura te nierzadko specjalizują się tylko w organizacji wycieczek do jednego kraju, lub niszowych (np. narciarskich, windsurfingowych), lub jeśli ich oferta jest bardzo bogata, są w stanie zaoferować przystępniejsze ceny. W przypadku mniejszych graczy dodatkowym zabezpieczeniem może być kupno wyjazdów za pośrednictwem serwisów zakupów grupowych.

    Serwisy te emitując oferty turystyczne krajowe oraz zagraniczne, mogą dokonywać zwrotów kosztów odwołanych ofert tak długo, dopóki środki nie zostaną przekazane dostawcy usług turystycznych. Ponadto mają możliwość kontroli i wywierania nacisku na firmy, z którymi współpracują – zarówno poprzez działania komunikacyjne jak i prawne. To znaczące uzupełnienie skromnych możliwości funduszy gwarancyjnych. Nawet, jeśli nie zawsze uda się przewidzieć wszystkich zagrożeń, to jest to istotny element ochrony przed niepewnymi dostawcami i nieuczciwymi praktykami – wyjaśnia Piotr Majcherkiewicz, prezes zarządu Gruper.pl.

    Niezależnie jednak od pozycji danego touroperatora na rynku warto zapoznać się z opiniami na forach internetowych oraz doświadczeniami innych internautów w przypadku wybranego biura podróży. Naszą uwagę powinno zwrócić również zabezpieczenie finansowe biura. Organizator turystyki co prawda nie musi go posiadać jednak pod warunkiem, że przyjmuje wpłaty klientów wyłącznie po wykonaniu umowy. W przypadku jeżeli świadczy usługi turystyczne wyłącznie na terenie kraju, wpłaty mogą być dokonywane tylko na rachunek powierniczy. Źródłem informacji dla klientów może być również Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, na której możemy uzyskać informacje dotyczące gwarancji ubezpieczeniowej biura, posiadanej licencji na działalność turystyczną czy negatywnych opinii na jego temat.

  3. Skład pakietu
  4. W przypadku branży turystycznej przedstawiana oferta jest pakietem, na który składa się kilkanaście powiązanych ze sobą usług, które są realizowane w ściśle określonym terminie. W jego skład wchodzi zazwyczaj zakwaterowanie w hotelu, wyżywienie, transport (np. lotniczy, autobusowy) transfer, ubezpieczenie oraz opieka rezydenta.

    Pakiet może się różnić w zależności od oferty danego touroperatora. Należy zwrócić uwagę również na termin i miejsce wylotu. Zanim więc podejmiemy decyzję kupna konkretnego wyjazdu, który znaleźliśmy za pośrednictwem Internetu, warto dokładnie przeanalizować wartość oferty i tego co zawiera. Należy zwrócić szczególną uwagę na koszty dodatkowe, np. opłaty lotniskowe czy ubezpieczenie, często wypisane mniejszym drukiem na umowie.
    W przypadku zakupu wycieczki za pośrednictwem serwisu zakupów grupowych, powinniśmy nie tylko zwrócić uwagę na skład oferty, ale również zapoznać się z regulaminem serwisu, pośredniczącego w sprzedaży. Określa on nie tylko warunki uczestnictwa w zakupach czy sposób ich zawierania oraz dokonywania płatności, ale także możliwość odstąpienia od umowy i proces reklamacyjny. W razie dodatkowych pytań nie wahajmy się skontaktować z biurem obsługi klienta lub z dostawcą usługi.

    Coraz częściej internauci decydują się również na tzw. smart packaging, który umożliwia im własną kompozycję pakietu z opcji dostępnych za pośrednictwem sieci. Wówczas oddzielnie dokonują zakupu ubezpieczenia, biletów czy rezerwacji noclegów. W tym przypadku przydatne mogą być również serwisy grupowej sprzedaży, na których można znaleźć oferty hoteli czy pensjonatów z atrakcyjnymi rabatami.

  5. Rezerwacja i umowa
  6. Rezerwacja wyjazdu odbywa się zazwyczaj poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza dostępnego na stronie touroperatora. Po wybraniu konkretnego wyjazdu, podajemy swoje dane i dokonujemy płatności. Po dopełnieniu formalności poprzez sieć, klient powinien również otrzymać na piśmie sporządzony przez biuro egzemplarz umowy z oryginalnym podpisem osoby upoważnionej z ramienia organizatora. Zamawiający, po otrzymaniu umowy i zapoznaniu się z nią, powinien ją podpisać i jeden z egzemplarzy odesłać na adres biura podróży. Gdy przesyłka dotrze do usługodawcy, umowa zostaje obustronnie zawarta.

    Zdarza się jednak, że w niektórych przypadkach formularz nie stanowi realnej rezerwacji, a jedynie zapytanie o terminy dostępne w wybranym turnusie. Warto więc skonsultować z biurem wszystkie wątpliwości. Ponadto przyjrzyjmy się dokładnie warunkom umowy, którą zawieramy. W szczególności dotyczy to klauzul zwalniających organizatora od odpowiedzialności za przebieg imprezy. Jeśli jakiekolwiek punkty umowy po jej zawarciu ulegną zmianie, klient powinien zostać poinformowany przez biuro drogą mailową lub telefoniczną.

    Upewnijmy się również, czy podane przez nas dane personalne są właściwe. Unikniemy w ten sposób problemów przy rezerwacji biletu lotniczego, ponieważ ich korekta u niektórych przewoźników może wymagać dodatkowych opłat. W przypadku zakupów grupowych przed nabyciem oferty skontaktujmy się z biurem podróży, aby sprawdzić dostępne terminy i zapytać o przebieg wszelkich formalności.

  7. Zmiany warunków i odstąpienie od umowy
  8. Mamy prawo do odstąpienia od umowy z biurem podróży – przed rozpoczęciem imprezy i podczas jej trwania. Jeśli zerwanie przez nas umowy następuje z powodu biura podróży (które wprowadziło zmiany np. miejsca pobytu lub programu wycieczki nie informując nas o tym), przysługuje nam zwrot pełnej kwoty za wyjazd bez potrąceń.

    Jeśli natomiast sami rezygnujemy z wycieczki z różnych powodów, na które biuro nie miało wpływu, wysokość zwróconych kosztów, zależy najczęściej od terminu zgłoszenia rezygnacji i wysokości odstępnego. Należy również zapoznać się z ogólnymi warunkami uczestnictwa w imprezach turystycznych, które organizatorzy udostępniają na swoich stronach internetowych. Zawierają one wszystkie kwestie dotyczące rezygnacji, ewentualnych dopłat w razie zmian cen ropy, kursu walut czy kwot ubezpieczeń w razie nieszczęśliwych zdarzeń, itp.

    W przypadku nabycia oferty poprzez serwis grupowej sprzedaży użytkownik portalu będący konsumentem może odstąpić od umowy sprzedaży kuponu bez podawania przyczyn w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia..

E-wycieczka

Rozwój sprzedaży ofert turystycznych stale ewoluuje. Ich pojawienie się w branży e-commerce to tylko dowód na to, że więksi i mniejsi touroperatorzy bacznie przyglądają się preferencjom konsumentów, którzy cenią wygodne rozwiązania dostępne za pośrednictwem sieci. Mnogość ofert, serwisów oferujących nie tylko wyjazdy ale również rezerwację noclegów, lotów, powodują, że coraz więcej formalności związanych z podróżowaniem można załatwić nie ruszając się z własnego fotela. Dzięki odpowiedniemu planowaniu i wykorzystaniu potencjału Internetu, udany wyjazd mamy w zasięgu ręki.