Bezpieczeństwo: Przekształcenie technologii w produkt wymaga czasu

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Spring Biometric Summit od 2009 r. jest największą w Polsce i Europie Środkowej cykliczną konferencją poświęconą wykorzystaniu biometrii w bankowości i administracji publicznej.

Wydarzeniem tegorocznej konferencji biometrycznej, organizowanej przez Multitrain Sp. z o.o. we współpracy z Forum Technologii Bankowych przy Związku Banków Polskich, w tym Grupę ds. Biometrii FTB, była otwierająca spotkanie przedstawicieli środowisk bankowych debata Czy biometria może być przyszłością bankowości?. Moderatorem panelu dyskusyjnego był Wojciech Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, a uczestnikami: Lesław Wojtas, prezes Podkarpackiego Banku Spółdzielczego; Leszek Modzelewski, dyrektor Biura NPI i wdrożeń Banku BPH; Paweł Widawski, dyrektor Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej Związku Banków Polskich; Tadeusz Woszczyński, przewodniczący grupy ds. biometrii Forum Technologii Bankowych oraz Mariusz Sudoł, ekspert Forum Technologii Bankowych.

Wojciech Wiewiórowski: Chciałbym, abyśmy podczas debaty będącej wprowadzeniem do dwóch dni spotkań poświęconych biometrii, spróbowali postawić kilka generalnych pytań o jej miejscu w polskiej bankowości. Zacznijmy od poznania doświadczeń zdobytych przez instytucję, która wprowadziła usługi wykorzystujące biometrię.

Lesław Wojtas: Rozpoczynając projekt, nie myśleliśmy, że będziemy wykorzystywać biometrię do szerokich celów, szczególnie do uwierzytelniania osób. W pierwszej fazie chcieliśmy ułatwić sobie i świadczeniobiorcom realizację i korzystanie z usług socjalnych. Dążyliśmy do uproszczenia ewidencji i sposobu realizacji świadczeń. Dziś z racji tego, że w tej grupie klientów znajdują się osoby w różnym wieku, o różnym stopniu zażyłości z informatyką, mogę stwierdzić, że biometria jest dla wszystkich. Jest na tyle prosta i przyjazna, że nawet osoby wykluczone elektronicznie bez większych problemów przyjęły to rozwiązanie jako przyjazne. W związku z tym uznaliśmy, że należy rozszerzyć wykorzystanie biometrii do tzw. szybkiego obrotu gotówki w bankomatach. To także okazało się proste dla naszych klientów. Obecnie 15 proc. naszych klientów podsiadających rachunki osobiste korzysta z biometrii. Generalnie 6 proc. wypłat gotówkowych w bankomatach naszego banku jest realizowane przez biometrię. Jedyny problem, który się pojawił, to grupa 20-25 proc. klientów, którzy po otrzymaniu uprawnień nie skorzystali z biometrii. Był to nasz błąd. Jeżeli nie poprowadzi się klienta do bankomatu i nie pokaże się, jak krok po kroku dokonać wypłaty, okazuje się, że klienci sami tego nie zrobią. Obecnie zmieniliśmy zasady i ten problem został zminimalizowany. Poszerzamy usługi biometryczne. Testujemy aplikację do uwierzytelniania osób w oddziałach. Już niedługo będzie to możliwe we wszystkich naszych placówkach.

Wojciech Wiewiórowski: Jak z ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI