„Bezgotówkowa Japonia” i igrzyska olimpijskie
Do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich Tokio 2020 pozostał zaledwie rok. Visa – która jest partnerem technologicznym imprezy – wraz z partnerami przygotowuje na ten czas innowacyjne doświadczenia płatnicze, które adresowane będą dla mieszkańców, turystów i sportowców.
Działania te wpisują się w cele rządowego programu „Bezgotówkowa Japonia”, który zakłada podwojenie całkowitej liczby cyfrowych płatności i zwiększenie ich udziału w płatnościach ogółem do 40 procent do 2025 roku.
Stephen Karpin, przedstawiciel Visa w Japonii uważa, że Igrzyska to znakomita szansa na zaoferowanie nowoczesnych technologii płatniczych. – Chcemy, żeby działania, które zaplanowaliśmy przy okazji Igrzysk w Tokio miały długotrwały skutek w postaci przyspieszenia wzrostu gospodarczego i jednocześnie zapewniały niezapomniane doświadczenia zarówno mieszkańcom Japonii, jak i turystom – mówi Stephen Karpin.
Igrzyska szansą na upowszechnienie płatności bezgotówkowych wśród Japończyków
Japońskiego rynku nie da się dziś porównać z jakimkolwiek innym. Jest to trzecia największa gospodarka na świecie, a jednak w handlu w przeważającej mierze wykorzystuje się gotówkę.
Obecnie tylko około jedna piąta wszystkich płatności na tamtym rynku realizowana jest za pomocą metod cyfrowych. Dla porównania, w Korei Południowej ten odsetek sięga około 90 proc., w Stanach Zjednoczonych jest to niemal 60 proc., zaś w Chinach 70 proc.
Aby stworzyć alternatywę dla dominującej obecnie gotówki, Visa ściśle współpracuje z detalistami z różnych branż, włączając w to restauracje szybkiej obsługi i małe sklepy ogólnobranżowe oraz z podmiotami odpowiedzialnymi za transport.
Inicjatywa ma na celu unowocześnienie punktów sprzedaży poprzez umożliwienie korzystania z płatności zbliżeniowych, a co za tym idzie zwiększenie popularności płatności cyfrowych w okresie poprzedzającym rozpoczęcie imprezy.
Jako wyłączny sponsor Igrzysk Olimpijskich w zakresie technologii płatniczych, Visa ma wyjątkową szansę zaprezentowania podczas wszystkich zawodów innowacyjnych rozwiązań w obszarze płatności, często testując technologie, które nie są jeszcze dostępne komercyjnie. Może zaproponować innowacyjne rozwiązania dla 3,4 miliarda posiadaczy rachunków, do których dociera poprzez współpracę z dostawcami licznych usług finansowych, szeroką grupą detalistów, branżą technologiczną i sektorem fintech.
Podczas Tokio 2020 zaprezentuje takie rozwiązania, jak: uwierzytelnienie biometryczne, urządzenia ubieralne czy też aplikacje mobilne wykorzystujące wirtualne karty płatnicze.
Surfer na bezgotówkowej fali
Przypomnijmy, że XXXII Letnie Igrzyska Olimpijskie odbędą się w stolicy Japonii – Tokio w 2020 roku. Gospodarz igrzysk został wybrany 7 września 2013 roku podczas 125. Sesji MKOl w Buenos Aires. Tokio było już gospodarzem Letnich Igrzysk w 1964 roku. Uczestnicy Letnich Igrzysk Olimpijskich 2020 będą rywalizować w 37 dyscyplinach.
Twarzą kampanii marketingowej programu „Bezgotówkowa Japonia”, która już ruszyła jest surfer Kanoa Igarashi. Jest on jednym z członków Team Visa, a zarazem kandydatem do medalu w surfingu, nowej dyscyplinie olimpijskiej. W japońskich mediach można go zobaczyć jak „płynie na bezgotówkowej fali”.