Barometr Rynku Consumer Finance spadł poniżej 50 pkt w IV kw. Pierwszy raz po prawie trzech latach

Barometr Rynku Consumer Finance spadł poniżej 50 pkt w IV kw. Pierwszy raz po prawie trzech latach
Fot. stock.adobe.com/naypong
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wartość Barometru Consumer Finance spadła do 48,9 pkt w IV kw. tego roku z 56,5 pkt kwartał wcześniej. Wskaźnik spadł poniżej wartości referencyjnej 50 pkt pierwszy raz po prawie 3 latach, wynika z ankiety badawczej Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF) i Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).

Wartość Barometru #ConsumerFinance spadła do 48,9 pkt w IV kw. tego roku z 56,5 pkt kwartał wcześniej #SGH #IRGSGH

„Trudno jednoznacznie ocenić, czy bieżące załamanie wskazań barometru jest trwałe. Aktualne dane z sektora finansowego wskazują bowiem na wciąż utrzymującą się wysoką dynamikę kredytu konsumpcyjnego. W relacji do PKB kredyt konsumpcyjny utrzymuje się na poziomie ok. 8,5% PKB i ta relacja jest stabilna od dłuższego okresu” – czytamy w komunikacie.

Zdaniem dyrektor Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH Elżbiety Adamowicz, gdyby aktualna wartość barometru, na poziomie poniżej 50 punktów, utrzymała się również w kolejnej edycji badania, mogłoby to wskazywać na wyraźne osłabianie się koniunktury na rynku kredytowym w przyszłym roku.

„Należy jednak mieć na uwadze, że ta korekta może mieć charakter jednorazowy i wymaga potwierdzenia w kolejnych danych. W świetle ogólnych nastrojów ekonomicznych, zarówno gospodarstw domowych, jak i przedsiębiorstw, można jednak oczekiwać, że nastąpi spowolnienie aktywności gospodarczej, co negatywnie wpłynie na dynamikę kredytu w okresie najbliższych 12 miesięcy” – powiedziała Adamowicz, cytowana w komunikacie.

Zmniejszenie popytu na zakupy wszystkich grup dóbr

W największym stopniu na jego pogorszenie w bieżącym kwartale oddziałuje zmniejszenie popytu na zakupy wszystkich grup dóbr, tj. wydatków na dobra trwałego użytku, na zakup samochodu, wydatków mieszkaniowych i wydatków na remont oraz skłonności do ich finansowania z kredytu. Jedynie w przypadku zakupu domów/mieszkań oraz samochodów w bieżącym kwartale zanotowano wzrost skłonności kredytowej, choć w przypadku aut – po dużym spadku w poprzednim kwartale, podano dalej.

„Powyższe dane mogą wskazywać na ujawniające się ograniczenia popytu na kredyt konsumpcyjny w kolejnych 12 miesiącach. Nie jest to pozytywna informacja dla profesjonalnych uczestników rynku consumer finance, ale należy rozważyć, czy nie powinno się jej uwzględniać w planach i politykach sprzedażowych na rok 2019. Jednocześnie, od trzech kwartałów utrzymuje się rosnąca skłonność do finansowania zakupu nieruchomości z udziałem kredytu. Obecnie prawie 3/4 respondentów, planujących takie wydatki, zamierza skorzystać w całości lub części z kredytu (na początku roku było to 43,6%). To może kompensować negatywne, potencjalne skutki dla kredytodawców, jakie mogłyby być wynikiem uwidaczniającej się, lekkiej tendencji spadkowej samego popytu na wydatki mieszkaniowe” – powiedział prezes KPF Andrzej Roter, cytowany w komunikacie.

Oddziaływanie czynników demograficznych

Oddziaływanie czynników demograficznych systematycznie, już od 2007 roku, przekłada się na pogorszenie wskazań barometru, co jest obserwowane także w bieżącym kwartale.

„Negatywnie na wartość barometru przełożyło się też nieznaczne zwiększenie wykluczenia z rynku finansowego. Jeśli chodzi o oceny gospodarstw w zakresie własnej sytuacji finansowej oraz sytuacji w całej gospodarce, to utrzymały się na poziomie zbliżonym do poprzedniego kwartału (jednak po zanotowanym wówczas dużym spadku). Wzrosły natomiast obawy przed bezrobociem. W sumie komponent niepewności związany z otoczeniem makroekonomicznym i własną sytuacją finansową uległ pogorszeniu” – podsumowano w materiale.

Źródło: ISBnews