Bankowość przedsiębiorstw w erze cyfryzacji

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

millenium.bank.01.400x94Cyfrowa rewolucja systematycznie zmienia bankowość przedsiębiorstw w Polsce. Jednym z liderów przemian technologicznych w tym obszarze jest Bank Millennium. Jego eksperci pracują nad nowymi rozwiązaniami, analizują kluczowe trendy i prognozują, jakie innowacje mogą już wkrótce zmienić oblicze rynku.

Polskie przedsiębiorstwa skazane na innowacje
Według danych GUS, 94% przedsiębiorstw w Polsce korzysta z komputerów, w tym niemal wszystkie firmy zaliczane do grona najbogatszych*. Dostęp do Internetu posiada 93% przedsiębiorstw, zaś ponad połowa spółek wyposaża swoich pracowników również w mobilny dostęp do Internetu**. Jeszcze do niedawna współpraca z bankiem wymagała podpisywania papierowych umów i wypełnienia formularzy, a tym samym wizyt w placówce. Dziś, gdy w Polsce mamy już ponad 4 mln użytkowników bankowości mobilnej, także bankowość korporacyjna przeniosła się do świata mobilnego. – Menedżerowie polskich firm są użytkownikami najnowszych rozwiązań bankowych dla klientów indywidualnych. W naturalny sposób spodziewają się więc, że narzędzia używane w pracy zawodowej zapewnią im podobny poziom wygody i szybkości obsługi. Klienci korporacyjni, podobnie jak klienci indywidualni, wymagają od swoich banków dostępu do finansów spółki w każdym miejscu przez 24h na dobę. – mówi Ricardo Campos, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium. Wśród nowoczesnych rozwiązań dedykowanych przedsiębiorcom można znaleźć m.in. nowoczesną aplikację mobilną, elektroniczne zlecenia otwarcia nowych produktów czy przekazywanie online dokumentacji potrzebnej do analizy udzielanych kredytów.

Bankowość przedsiębiorstw w cyberprzestrzeni
Mimo że nie wszystkie banki publikują odpowiednie dane, można założyć, że ponad 95% standardowych zleceń w sektorze bankowości przedsiębiorstw jest składanych elektronicznie. Choć etap przenoszenia bieżącej współpracy operacyjnej z klientami do bankowości internetowej większość banków ma już za sobą, postęp w obszarze płatności elektronicznych trwa dalej i postępuje w tempie geometrycznym. Coraz większą popularnością wśród polskich spółek cieszą się nowe metody płatności: e-faktury prezentowane i opłacane w systemach bankowości internetowej, a także płatności internetowe.

Poza codziennymi zleceniami, klienci korporacyjni chcieliby realizować online lub mobilnie także bardziej zaawansowane transakcje – choćby te już dostępne, z obszaru finansowania handlu. Już na początku przyszłego roku klienci Banku Millennium nie będą musieli czekać z zawarciem transakcji na rynku Forex do powrotu do biura. Mobilny moduł Forex Trader umożliwi natychmiastową reakcję w sytuacji, kiedy kursy walut zmienią się w ciągu kilku minut, np. po publikacji ważnych danych. – Innowacyjna bankowość to polski towar eksportowy. Zdobywa nagrody i uznanie na całym świecie. Dowodem są prestiżowe wyróżnienia magazynu Global Finance między innymi dla Banku Millennium za najlepszą w Polsce bankowość elektroniczną dla przedsiębiorstw i najlepsze w Europie Środkowo-Wschodniej usługi finansowania handlu. – dodaje Ricardo Campos.

Wyzwania przyszłości
Polskie firmy zdają sobie sprawę, że bez nowych technologii nie mają co marzyć o ekspansji. Oczekują, że rozwiązania bankowości korporacyjnej będą wybiegać w przyszłość, nadążać za trendami i jeszcze mocniej wiązać wygodę z bezpieczeństwem. Jakich rozwiązań mogą się spodziewać w najbliższej przyszłości?

  • Big Data i doradztwo biznesowe – już wkrótce do zadań doradcy będzie należeć m.in. dostarczenie klientowi informacji analitycznych na podstawie danych dostępnych w systemach bankowych. Ekspert banku przenalizuje ich wpływ na biznes i finanse klienta, po czym pomoże podjąć działania przekładające się na poprawę efektywności procesów biznesowych. Relacje klient – doradca staną się jeszcze ważniejsze, choć zapewne przeniosą się do cyberświata.
  • Chmura obliczeniowa – zaawansowana chmura umożliwi nie tylko przechowywanie i  przetwarzanie informacji, lecz również łączenie różnych usług bankowych. Będzie jednocześnie centrum dowodzenia, sejfem oraz archiwum danych.
  • Pakietyzacja usług – w ramach jednego limitu i jednej umowy, klienci korporacyjni otrzymają możliwość skorzystania z kredytów, gwarancji, leasingu, faktoringu i transakcji skarbowych.  Zapewni im to wygodny dostęp do zróżnicowanych produktów i rozwiązań bankowych.
  • Platformizacja – finansowanie nowych inwestycji lub bieżącej działalności będzie się odbywać  bezpośrednio przez platformy internetowe. Platformy te to mniej lub bardziej złożony system partnerów, klientów, społeczności i niezależnych doradców, którzy tworzą usługi i rozwiązania dostępne dla wszystkich użytkowników platformy.
  • Zmiana funkcji i robotyzacja oddziałów – upowszechnienie placówek i centrów coworkingowych, w których klienci obok spraw bankowych mogą także pracować, spotykać się z kontrahentami lub korzystać z sal konferencyjnych. Przedsiębiorców będą tam obsługiwać nie tylko wyspecjalizowani doradcy lecz również roboty, zdolne do szybkiej analizy działań biznesowych firmy.

*http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2014-r-,2,4.html
**http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-wyniki-badan-statystycznych-z-lat-2010-2014,1,8.htm
GUS(**) l Według danych statystycznych GUS, w 2014 r.

Małgorzata Nasiłowska