Bankowość i Finanse | Usługi Płatnicze | Konsumenci stymulują rozwój innowacji płatniczych

Bankowość i Finanse | Usługi Płatnicze | Konsumenci stymulują rozwój innowacji płatniczych
Fot. yelosmiley/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Coraz więcej zakupów przenosi się do przestrzeni cyfrowej. Według szacunków PwC, w 2022 r. wartość brutto sprzedaży online wyniesie 105 mld zł. Za cztery lata wynik ten wzrośnie o 57 mld zł i będzie lepszy o 12% w stosunku do roku 2020.

Marcin Złoch

Innowacje płatnicze możemy podzielić na te dotyczące produktów oraz technologii, choć ta granica często się zaciera. Bezsprzecznie obecnym trendem produktowym jest coraz szersza oferta różnych produktów BNPL z kategorii „kup teraz, zapłać później” (BNPL) – czyli możliwość zaoferowania klientowi opcji wypróbowania czy przymierzenia towaru kupowanego w e-commerce i spłacenia tego wydatku później. Taką opcję oferują oczywiście obecne od wielu lat na rynku karty kredytowe, ale niektórzy klienci mają trudność ze zrozumieniem szczegółowych zasad ich działania i wolą łatwo dostępne oraz wygodniejsze w użyciu produkty BNPL. Zwłaszcza że ma je już w ofercie wiele firm (głównie fintechów), a niebawem szerokie wdrożenie rozwiązania z tego zakresu planuje PKO Bank Polski.

– Ciekawą zmianą łączącą ofertę produktową i technologię jest BLIK zbliżeniowy, który pojawił się na rynku pod koniec roku 2021. Aby zacząć z niego korzystać, klient nie musi już posiadać tradycyjnej karty płatniczej, co znacznie skraca czas potrzebny do uzyskania pełnej funkcjonalności konta bankowego. Po otwarciu konta klient instaluje aplikację banku i natychmiast może korzystać z BLIKA zbliżeniowego (musi tylko posiadać smartfon z Androidem i obsługą NFC). BLIK zbliżeniowy od strony technologii jest widziany przez zbliżeniowe terminale płatnicze w kraju i na świecie jako karta płatnicza, a w procesie autoryzacji i rozliczenia pośredniczą również systemy Mastercard – informuje Edyta Tararuj, dyrektor Biura Rozwoju Produktów w PKO Banku Polskim.

Klienci podczas tradycyjnych zakupów w sklepach stacjonarnych, coraz chętniej wybierają wygodę i bezpieczeństwo płatności mobilnych: telefonem lub zegarkiem. Z danych rynkowych po I kw. br. wynika, że co dziewiąta płatność kartą w Polsce odbywa się za pomocą urządzenia mobilnego. Jesteśmy jednym z najbardziej innowacyjnych społeczeństw pod względem wykorzystania nowych metod płatności. Ostatnie badanie Mastercard „New Payments Index 2022” pokazało, że 88%Polaków skorzystało w ciągu ostatniego roku z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności (m.in. z portfela mobilnego, portfela cyfrowego do płatności w internecie, karty wirtualnej lub autentykacji biometrycznej). 96% respondentów natomiast zadeklarowało, że prawdopodobnie sprawdzi te rozwiązania w przyszłości.

Po innowacje częściej sięgają przedstawiciele młodszego pokolenia (72% wśród reprezentantów „Z” i 55% wśród millenialsów), jednak ich entuzjastów nie brakuje również wśród przedstawicieli „X” (50%) i pokolenia boomersów (37%). Respondentom najbardziej zależy przy tym, bez względu na wiek, na bezpieczeństwie płatności (52%), łatwości ich obsługi i wygodzie (41%). Coś dla siebie znajdą też zwolennicy portfeli mobilnych – Apple Pay oraz Google Pay. Dostępne jest równie z nowoczesne rozwiązanie dla aktywnych, którzy cenią sobie wygodę płatności zegarkiem. Dzięki Garmin Pay zapłacą oni swoją kartą Visa zbliżeniową i kartami kredytowym nawet w biegu lub podczas jazdy na rowerze.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK