Bankowość i Finanse | Usługi Płatnicze | Edukacja a rozwój płatności
Bohdan Szafrański
Nawet osoby dobrze wykształcone zdają sobie sprawę z tego, że wciąż muszą się dokształcać, praktycznie we wszystkich sferach życia. Sektor finansowy od kilkudziesięciu lat edukuje użytkowników, jeśli chodzi o korzystanie z nowych usług, w tym bankowości elektronicznej i mobilnej. Szczególny nacisk kładziony jest na cyberbezpieczeństwo. Z głośnych inicjatyw edukacyjnych z ostatnich lat należy wspomnieć kampanię społeczną „Warto Bezgotówkowo” z jesieni 2017 r., organizowaną przez Koalicję na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności. Miała ona zachęcić do korzystania z płatności elektronicznych, uświadomić, że obrót bezgotówkowy przynosi wymierne korzyści konsumentom, przedsiębiorcom i administracji publicznej. Tłumaczono, że obsługa rozliczeń bezgotówkowych zajmuje mniej niż połowę czasu niż w przypadku gotówki. W tym też roku opublikowane zostały na platformie YouTube trzy odcinki materiałów wideo „Bankowcy dla Edukacji – bezpieczne płatności bezgotówkowe”.
W wywiadzie, udzielonym w czerwcu 2022 r. dla portalu aleBank Joanna Erdman, ówczesna wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa, omawiając wyniki badania „Zwyczaje płatnicze, a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce 2021” podkreśliła potrzebę prowadzenia długookresowych i wielowymiarowych działań edukacyjnych, dostosowanych do poszczególnych segmentów konsumentów. Jej zdaniem, to najlepszy sposób na poszerzenie kompetencji cyfrowych, a zarazem podstawa do dalszego rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Fundacja Polska Bezgotówkowa uruchomiła pierwsze w kraju internetowe centrum edukacji finansowej i cyfrowej. W październiku została partnerem wydarzenia „Dzień Seniora” w ZUS. Jest to ogólnopolski cykl spotkań dla osób powyżej 65. roku życia organizowanych w tym roku pod hasłem: „Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo”. Fundacja jako partner merytoryczny wydarzenia przygotowała specjalny program edukacyjny na temat bezpieczeństwa zakupów online. Największy odsetek osób nieubankowionych, czyli nieposiadających konta ROR w banku, stanowią właśnie osoby starsze. Organizatorami „Dnia Seniora” są ZUS oraz Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów.
A co robią banki?
PKO Bank Polski
Cyberatak może spotkać każdego – dlatego bank od lat stawia na edukację oraz ostrzega klientów przed przestępcami w cyberprzestrzeni. Organizuje również spotkania z ekspertami, zapraszając na nie klientów. Jednym z nich było spotkanie w Rotundzie poświęcone m.in. unikaniu cyberataków. Uczestniczyło w nim kilkudziesięciu klientów wybranych warszawskich oddziałów. Zainaugurowało ono cykl działań edukacyjnych, których celem jest zwiększanie świadomości zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni. Uczestnicy mieli okazję zasięgnąć rad Piotra Tofiluka z Biura do ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI