Bankowość i Finanse | Technologie | Stacjonarnie, ale cyfrowo
W teorii phygital nie chodzi tylko o kopiowanie rzeczy, które znamy z rzeczywistości offline i przenoszenia ich do świata cyfrowego. Chodzi też o ruch w drugą stronę, czyli dostosowywanie tego, co zainteresowało odbiorców w środowisku wirtualnym i wprowadzanie do użycia w realu.
– W pierwszej kolejności tak próbują działać duże marki, które przyzwyczaiły swoich młodych klientów do zakupów w sieci do tego stopnia, że przestali oni już przychodzić do tradycyjnych punktów. Firmy jednak uważają, że łączenie kanałów sprzedaży przyniesie im najwięcej zysków – zaznacza Michał Jeska, założyciel platformy społecznościowej oyou.me.
Przewidywanie przyszłości
Jak może wyglądać sklep, a więc możliwe, że także oddział banku, w przyszłości? Pewną próbkę możemy zaobserwować w Chinach, gdzie swój flagowy market przebudował Adidas. Przestrzeń stworzona przez niemiecką firmę wydaje się mówić wprost: „nasz sklep to teraźniejszość pod znakiem phygital”. Adidas stworzył salon, którego półki wyglądają jak wystawa, tworząc – jak przekonują jego przedstawiciele – „wciągający i interaktywny pomost między wirtualną i fizyczną rzeczywistością. Przeszłością i teraźniejszością”. Każda część sklepu oddziałuje na wiele zmysłów i obok efektu czysto marketingowego dostarcza też rozrywki na wielu płaszczyznach. Klienci mogą pobawić się gigantyczną interaktywną kostką, która zarazem jest loterią umożliwiającą wygranie produktów z limitowanej edycji. Dodatkowo multisensoryczny wyświetlacz ułatwia dokonanie zakupu. Wzdłuż powierzchni sześcianu wyświetlane są w pętli wizualizacje marki i produktów, natomiast otaczające je kapsuły prezentują towary z limitowanych edycji, które można wziąć do przymierzalni.
– Główną potrzebą, na którą odpowiada phygital, jest pragnienie bycia tu i teraz. Szczególnie najmłodsi klienci działają w świecie, w którym gratyfikacja i natychmiastowa obsługa to minimalny standard. Konsument chce być bezpośrednio połączony z firmą, a wszystkie interakcje powinny sprawiać wrażenie rozmowy. Klient powinien czuć się związany z tym, co jest oferowane i mieć pewność, że marka właściwie interpretuje jego sytuację – zaznacza Michał Jeska.
Wykorzystywane technologie
Phygital może wykorzystywać technologie, takie jak rzeczywistość wirtualna (VR), rzeczywistość rozszerzona (AR) – i to wtedy bywa najbardziej efektowny, ale sztuczna inteligencja jest już z nami nawet wtedy, gdy do końca nie jesteśmy tego świadomi. Strategie phygital ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI