Bankowość i Finanse | Technologie | Handel w niedzielę – pomogą nowoczesne rozwiązania?

Bankowość i Finanse | Technologie | Handel w niedzielę  – pomogą nowoczesne rozwiązania?
Fot. artinspiring/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Od 1 lutego 2022 r. omijanie zakazu handlu w niedziele przez sieci handlowe jako świadczące usługi pocztowe nie jest już możliwe, jeśli dochody z takiej działalności nie stanowią przynajmniej 40% obrotów. Jednak nie tylko to jest powodem przyspieszenia zmian technologicznych w handlu.

Handel detaliczny cierpi na brak chętnych do pracy, rosną też wymagania płacowe. Dodatkowym wyzwaniem jest ograniczenie czasu pracy sklepów. Pandemia jedynie przyspieszyła procesy transformacji. Od kilku lat na świecie coraz głośniej mówi się o sklepach autonomicznych, w których klienci mogą się sami obsłużyć, a personel zajmuje się jedynie sprzątaniem i uzupełnianiem towarów na półkach. One, jak i kasy samoobsługowe, mają być odpowiedzią na potrzeby konsumentów oczekujących dziś bardziej niż kiedykolwiek bezproblemowych zakupów.

Kliencie obsłuż się sam

Pierwsza kasa samoobsługowa pojawiła się już w 1957 r., jednak prawdziwy rozkwit ich popularności obserwujemy w ostatnich kilku latach. W grudniu 2016 r. Amazon ogłosił, że uruchomi autonomiczne sklepy fizyczne, dziś jest ich 59. W Londynie, gdzie w marcu ub.r. działało ich 15, występują pod marką Amazon Fresh. W sklepach wykorzystuje się kamery i czujniki do śledzenia kupujących podczas przeglądania towarów. Produkty są wyposażone w specjalne kody kreskowe, które kamery wykrywają i dodają do koszyka z zakupami klientów.

W Polsce z kas samoobsługowych można skorzystać nie tylko w sklepach sieci handlowych, jak Auchan, Biedronka, Carrefour, Leclerc, Lidl czy Rossmann, ale też i wielu innych. Od ponad dwóch lat działają również całodobowe, bezobsługowe sklepy autonomiczne.

Na świecie duże zainteresowanie budzi Żabka Nano stworzona przez Grupę Żabka – obecnie największa sieć sklepów autonomicznych w Europie. 25 takich placówek wspiera sztuczna inteligencja. Działają one w kilku formatach, takich jak samodzielne kontenerowe automaty sprzedażowe, tradycyjne punkty brick-and-mortar czy store-in-the-store. Każdy z nich wykorzystuje technologię opracowaną we współpracy z amerykańską firmą AiFi. Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka w styczniu br. zapowiedział, że w pierwszym kwartale sieć uruchomi kolejnych kilkanaście takich sklepów. Okazało się bowiem, iż zainteresowanie tym konceptem rośnie błyskawicznie i z możliwości zrobienia szybkich zakupów w placówkach autonomicznych skorzystało już kilkanaście tysięcy osób. Wysoki, na poziomie powyżej 80, jest również współczynnik NPS (Net Promoter Score) wskazujący na poziom lojalności klientów, co potwierdza, że projekt dobrze odpowiada na oczekiwania klientów.

Obecnie punkty Żabka Nano działają w sześciu miastach w kraju: Gdańsku, Krakowie, Piasecznie, Poznaniu, Sopocie i Warszawie. Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future, w informacji prasowej stwierdził, że sieć ta jako jedna z pierwszych na&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK