Bankowość i Finanse | Sztuczna Inteligencja | Miesięczny przegląd raportów gospodarczo-finansowych | Z dużej chmury mały deszcz, czyli AI w zderzeniu z rzeczywistością
Maksymilian Stefański
analityk ekonomiczny, absolwent ekonomii oraz międzynarodowego programu CEMS MIM Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Dotychczas jedynie 11% firm wdrożyło generatywną sztuczną inteligencję na dużą skalę – wynika z najnowszego raportu trendów technologicznych McKinsey & Company. Choć coraz więcej firm dostrzega potrzebę wyjścia poza eksperymenty z AI, nie zawsze znajduje to odzwierciedlenie w tworzonej wartości dla klienta. – Nawet w miarę wzrostu popularności sztucznej inteligencji, przykłady jej rzeczywistego wpływu na wyniki finansowe są nieliczne. Tylko 15% firm biorących udział w naszej najnowszej ankiecie dotyczącej sztucznej inteligencji twierdzi, że dostrzega znaczący wpływ sztucznej inteligencji na EBIT swoich firm – zauważają autorzy raportu. I wskazują wiele powodów niepowodzenia w skalowaniu, nadrzędnym jest fakt, że zasoby i uwaga są zbyt rozproszone w dziesiątkach trwających inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Innym problemem jest fakt, iż wśród firm istnieje błędne przekonanie, że AI może sama zebrać niezbędne dane i nadać im sens. – Wysoce wydajne rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji nie funkcjonują bez przejrzystych i dokładnych danych, co wymaga ogromnego wysiłku i zaangażowania całej organizacji. Firmy, które zainwestowały w tworzenie produktów opartych na danych mają tutaj znaczącą przewagę – podkreślają eksperci McKinsey & Company. Kluczową decyzją, przed jaką wkrótce stanie wielu zarządzających, będzie konieczność wyeliminowania nieefektywnych projektów pilotażowych i zwiększenie skali tych, które są zarówno technicznie wykonalne, jak i tworzą rzeczywistą wartość, minimalizując przy tym ryzyko. Bariery w skalowaniu rozwiązań AI powodują, iż nadzieje związane z ich wdrożeniem coraz częściej mogą przeradzać się w rozczarowanie.
Zapobiec rozczarowaniom
Generatywna sztuczna inteligencja znalazła dotychczas szerokie zastosowanie jako sposób na zwiększenie wewnętrznej produktywności firm, a niektóre z nich już wykorzystują ją do napędzania kompleksowej transformacji całej organizacji. Jednak dla firm, które dostarczają produkty oparte o dane finansowe, biznesowe czy dotyczące zrównoważonego rozwoju, AI może być także narzędziem zwiększającym produktywność klientów końcowych. Jak wskazują eksperci BCG, dla zdecydowanej większości ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI