Bankowość i Finanse | Social Banking | Bankowość społeczna – nowe hasło czy praktyka?

Bankowość i Finanse | Social Banking | Bankowość społeczna – nowe hasło czy praktyka?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Klienci oczekują od banków nie tylko sprawnej obsługi transakcji i wygodnych codziennych płatności, zwracają też uwagę na zaangażowanie społeczne. Odpowiedzialność społeczna i środowiskowa staje się zatem nie tylko wymogiem formalnym i konsekwencją wdrażanych regulacji, ale jest także odpowiedzią na oczekiwania klientów, którzy kierują się tymi wartościami i tego samego oczekują od swojego banku.

Zofia Ponulak

To tylko jeden z wniosków, który płynie z raportu „Social banking”, niedawno opublikowanego przez Alior Bank. – Ewolucja roli ESG w biznesie wpływa na strategie korporacji oraz redefiniuje ich dotychczasowe zadania. Natomiast wyższa świadomość społeczna dotycząca obszaru ESG skutkuje nowymi oczekiwaniami wobec firm. Dlatego nie można już postrzegać banków jedynie jako instytucji, które zajmują się zarządzaniem kapitałem. Nasza rola wykracza daleko poza to zadanie. Naszym celem jest wspieranie stabilności ekonomicznej społeczeństwa na wielu płaszczyznach. Ideą, która przyświeca takiemu podejściu jest social banking. Tu kluczowe jest zrozumienie i spełnienie potrzeb klienta – zarówno tych finansowych, jak i społecznych – wyjaśnia Jarosław Rybak, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Alior Banku.

Zmienia się rola banków

Na współczesnym rynku finansowym liczy się nie tylko zarządzanie kapitałem, ale również aspekty społeczne i ekologiczne. Dzisiaj banki, oprócz realizacji swej tradycyjnej roli – pomnażania oszczędności, angażują się także we wsparcie działań charytatywnych oraz społecznych.

W grudniu ub.r. Alior Bank opublikował raport dotyczący social bankingu. Co z niego wynika? Zdaniem blisko połowy ankietowanych, firmy prywatne powinny częściej angażować się w działalność charytatywną, np. w ramach realizowania swoich celów ESG. Co więcej, 82% respondentów twierdzi, że zaangażowanie sektora bankowego powinno być większe niż dotychczas. Ponad 80% Polaków wyraża gotowość do pomagania. Najpopularniejszymi metodami wsparcia są przekazywanie 1,5% podatku, ofiarowanie darów potrzebującym oraz wpłaty na kwestach publicznych – podkreśla dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Alior Banku.

Jak wskazują autorzy raportu, wdrażanie idei social bankingu motywowane jest zmieniającymi się potrzebami klienta, również w zakresie działań na rzecz poprawy otaczającego świata. Niemal 83% ankietowanych wskazało, że angażuje się w różne akcje pomocowe, począwszy od klasycznych zbiórek do puszek, przez udział w licytacjach, na wsparciu subskrypcyjnym kończąc.

Z raportu wypływają trzy podstawowe wnioski: Polacy chętnie pomagaliby częściej, gdyby było to odpowiednio proste, zbytnio nie obciążało domowego budżetu oraz było bezpieczne – pozwalało unikać narażania się na próby oszustwa. Banki, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK