Bankowość i Finanse | Raport infoDOK | Rośnie liczba prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości

Bankowość i Finanse | Raport infoDOK | Rośnie liczba prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości
Źródło: ZBP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Liczba prób wyłudzeń kredytów stopniowo rośnie – ze średniego poziomu 1,2 tys. kwartalnie w 2019 r. do 2,1 tys. w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Tendencję tę potwierdzają dane z I kw. 2023 r. Na szczęście jest stosunkowo niewiele prób kradzieży na kwoty wyższe niż 1 mln zł. Równocześnie na wysokim poziomie utrzymuje się liczba dokumentów trafiających do Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. To zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo finansowe Polaków.

Informacje te podano w 53. raporcie o dokumentach infoDOK, przygotowanym przez Związek Banków Polskich. Informuje on, że na koniec marca br. w Centralnej Bazie Danych Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE – zawierającej zagubione lub skradzione dokumenty potwierdzające tożsamość – znajdowało się ich 2 333 750. To oznacza, że w I kw. 2023 r. baza zwiększyła się o 35 396 zgłoszeń. Statystycznie trafiało do niej 385 dokumentów dziennie. To o 6,5% więcej niż w tym samym okresie w 2022 r.

– Podkreślamy, że zawsze w sytuacji utraty dowodu osobistego, paszportu czy prawa jazdy koniecznie należy ich dane zastrzec w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. Zachęcamy jednak, aby tę zasadę stosować także do dokumentów przy ich zwykłej wymianie (np. po zakończeniu się okresu ważności) – zminimalizuje to ryzyko wykorzystania częściowo prawdziwych danych na dokumentach sfałszowanych – powiedział Włodzimierz ­Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.

Łącznie w I kw. 2023 r. przestępcy próbowali wyłudzić 53,3 mln zł. Na szczęście to tylko o 3% więcej niż rok wcześniej. Mimo to i tak każdego dnia próbowano na cudze dane ukraść łącznie 580 tys. zł.

Co więcej, w pierwszych trzech miesiącach roku odnotowano aż 2888 prób wyłudzeń –niemal o 20% więcej niż w tym samym okresie w 2022 r. Statystycznie codziennie dokonywano 25 takich prób. Tradycyjnie już najwięcej prób odnotowano w województwach dolnośląskim, śląskim oraz mazowieckim.

– Publikacją raportu za I kw. 2023 r. rozpoczynamy kolejny etap społecznej Kampanii Informacyjnej Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. Chcielibyśmy bardzo podziękować kilku bankom, które w szczególny sposób wspierają kampanię. Są to Bank Pekao, Bank Pocztowy, Bank Ochrony Środowiska, ING Bank Śląski, Krakowski Bank Spółdzielczy, Santander Bank Polska oraz Santander Consumer Bank. Kampania jest prowadzona nieprzerwanie od 2010 r., to projekt społeczny, finansowany wyłącznie przez banki, dzięki któremu znacząco zwiększyło się bezpieczeństwo całego systemu finansowego – podkreślił Grzegorz Kondek, koordynator kampanii.

Raport infoDOK jest dostępny na stronie DokumentyZastrzezone.pl


Związek Banków Polskich – wspólnie z Policją oraz Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji – rekomendują, aby zawsze w sytuacji utraty dokumentów tożsamości jak najszybciej zastrzec je w banku – także wtedy, gdy utraci je osoba, która nie korzysta i nigdy nie korzystała z usług bankowych. Krótka instrukcja, co należy zrobić:

  • Zastrzec w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE – w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami. Można to zrobić osobiście w oddziale bankowym. Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości). Można także skorzystać z konta na stronie www.bik.pl (jedynie w sytuacji, gdy ktoś miał tam założone wcześniej konto na utracony dokument).
  • Powiadomić Policję – w przypadku, jeżeli dokumenty utracono w wyniku kradzieży.
  • Zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówki konsularnej i wyrobić nowy dokument – informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Warto pamiętać, że trzeba zastrzegać nie tylko dokumenty tożsamości, ale także utracone karty bankowe. W Polsce jest ich ponad 30 mln. Najłatwiej i najszybciej jest wykorzystać uniwersalny, międzybankowy System Zastrzegania Kart, dostępny pod numerem tel. (+48) 828 828 828: Wiele banków – jeden uniwersalny numer. System działa na całym świecie, w systemie 24/7.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK