Bankowość i Finanse | Oddziały | Bankowa samoobsługa
Sieć Żabka otworzyła pierwszy sklep bez kas i obsługi. Można robić w nim zakupy przez całą dobę, korzystając jedynie z aplikacji mobilnej przygotowanej przez sieć handlową.
– Żappka Store to połączenie światów offline oraz online, budujące nowe doświadczenie zakupowe dla klientów, którzy nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu. Nie muszą zastanawiać się nad tym, czy mają gotówkę lub kartę płatniczą, czy będą stać w kolejce, albo gdzie zrobią zakupy, bo jest piąta rano – podkreśla Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future.
W Polsce od 2019 r. sklepy bezobsługowe testuje firma Surge Cloud – pierwsze placówki sieci Take & GO uruchomiła w Poznaniu. Carrefour posiada z kolei dwa bezobsługowe sklepy złożone z automatów vendingowych. Zlokalizowane są one w Warszawie.
Na świecie jednym z pionierów sklepów bez kas i kasjerów jest Amazon – pierwszy sklep firmy, Amazon GO, został otwarty dla klientów w 2018 r. w amerykańskim Seattle.
Bank bez bankowca
Jeżeli możliwe są zakupy bez sprzedawcy, to można wyobrazić sobie placówki bankowe bez personelu. Miejsca, w których cały ciężar obsługi klientów spoczywa na automatach. I takie projekty już trwają. Polski rynek bankowy rozwija się bardzo prężnie, gdy idzie o bezgotówkową obsługę klientów. Przykładowo – Credit Agricole Bank Polska w 2020 r. przeprowadził udany pilotaż placówek bezgotówkowych i w tym roku kontynuuje uruchamianie kolejnych oddziałów tego typu.
Jak zauważa Jacek Seferyniak, kierownik zespołu w Departamencie Sieci i Wsparcia Sprzedaży PKO Banku Polskiego, ewolucja placówek bankowych jest naturalną odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania klientów oraz rozwój technologii bankowych. Bankowość elektroniczna i mobilna w Polsce należą do najnowocześniejszych w Europie, a wypłaty środków w bankomatach czy operacje bezgotówkowe w sklepie można zrealizować, korzystając z różnych narzędzi – tradycyjnej karty, kodu BLIK czy płatności zbliżeniowej telefonem w technologii NFC. Grono osób, które do codziennej obsługi finansowej wykorzystują nowoczesne kanały dostępu rozrasta się dynamicznie od kilku lat – liczba aktywnych aplikacji mobilnych IKO przekroczyła już 5,5 mln, bank obsługuje ponad 9,5 mln kart bankomatowych i 964 tys. kart kredytowych.
– Wielu klientów od lat nie korzystało z obsługi kasowej w placówkach stacjonarnych; oddziały bankowe odwiedzali rzadko – tylko w sytuacjach związanych z podejmowaniem ważnych decyzji finansowych. Istnieje również grupa klientów potencjalnie zainteresowanych samodzielnym korzystaniem z kanałów zdalnych w kontaktach z bankiem, jednak ze&...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI