Bankowość i Finanse | Obsługa Gotówki – Glover | Nowe trendy w automatyzacji procesów gotówkowych w banku
Marka Glover to obecnie lider na polskim rynku w dziedzinie obsługi gotówki. Proszę powiedzieć, czy państwa rozwiązania cieszą się dużym zainteresowaniem?
– Kilkanaście lat obecności marki Glover na polskim rynku, to okres stałego rozwoju rynku urządzeń bankowych, które ogromnie zwiększyły swoje możliwości technologiczne. W ostatnich latach automatyzacja różnorodnych procesów – nie tylko gotówkowych – jest tym, na co nasi klienci, w tym banki, kładą ogromny nacisk.
Obecnie obserwujemy bardzo duży wzrost zainteresowania wszystkimi rozwiązaniami automatyzującymi i skracającymi proces obsługi gotówki. Dotyczy to zarówno dużych banków komercyjnych, banków spółdzielczych, jak i klientów spoza profesjonalnego środowiska. Nasza firma stara się wychodzić naprzeciw tym oczekiwaniom, wprowadzając nowe urządzenia do oferty.
Wprowadzony Zarządzeniem nr 19/2016 Prezesa NBP wymóg maszynowego sortowania banknotów według jakości obiegowej, wpłynął znacząco na zaawansowanie technologiczne urządzeń do obsługi gotówki stosowanych w bankach. Większość prostych liczarek ilościowych została wymieniona na sortery, które pozwalają na szybkie i precyzyjne nie tylko liczenie banknotów, ale także weryfikację ich prawdziwości oraz jakości obiegowej, a nawet sortowanie według nominałów, stron i orientacji. Taka zmiana znacząco przyspieszyła proces obsługi klienta w placówkach bankowych w zakresie wpłat i wypłat gotówki, w szczególności banknotów.
A co z bilonem? Często spotykam się w banku z klientami wpłacającymi bilon i jest to proces bardzo czasochłonny.
– Oczywiście sortery jakościowe do banknotów nie rozwiązują problemów z bilonem. W takim przypadku możemy zastosować klasyczne liczarki i sortery do monet. Niestety nie jest to rozwiązanie idealne, bowiem te urządzenia są dość dużych rozmiarów i z reguły nie ma dla nich miejsca w boksie kasowym, a opuszczenie stanowiska przez kasjera, żeby przeliczyć bilon deponowany przez klienta jest bardzo niewłaściwe z punktu widzenia przejrzystości transakcji.
Czy jest zatem rozwiązanie tego problemu?
– Tak i to bardzo korzystne zarówno dla banku, jak i jego klientów. Tym rozwianiem są automaty depozytowe do bilonu. Działają one podobnie do wpłatomatu na banknoty i pozwalają szybko przeliczyć dużą liczbę monet, sprawdzić ich prawdziwość i uznać wartość wpłaty na rachunku bankowym. Urządzenia takie są instalowane na ogólnodostępnej sali bankowej i mają charakter samoobsługowy. Operacja rozpoczyna się od samodzielnego wsypania przez klienta na tackę urządzenia wymieszanych monet obiegowych od 1 gr do 5 zł, a następnie uruchomienia procesu ich deponowania. Po zakończeniu operacji przyjmowania, weryfikacji i zliczania monet, klient otrzymuje potwierdzenie w formie kwitu, dzięki któremu w kasie oddziału może zatwierdzić wpłatę na swoje konto. Istnieje też możliwość wykorzystania karty płatniczej klienta, do jeszcze większej automatyzacji procesu uznania zdeponowanej kwoty.
Czy i gdzie takie rozwiązania są już stosowane?
– Od ponad dwóch lat tego typu urządzenia pracują w oddziałach NBP w całej Polsce i doskonale się sprawdzają. Tropem banku centralnego zaczynają podążać placówki komercyjne, a także banki spółdzielcze. Nie jest to jeszcze rozwiązanie tak powszechne jak wpłatomaty do banknotów, ale dynamika ich sprzedaży i instalacji ciągle wzrasta i mam nadzieję, że niedługo automaty depozytowe do bilonu staną się normą w placówkach bankowych.
A jakie inne rozwiązania wprowadziła wasza firma do oferty?
– Ciągle pracujemy nad dalszym przyspieszeniem i ułatwieniem procesu obsługi banknotów dzięki jeszcze bardziej zaawansowanym technologicznie urządzeniom, takim jak trzy i pięciokieszeniowe sortery do banknotów, a także automaty kasjerskie z zamkniętym obiegiem gotówki.
Nieustannie staramy się wyszukiwać najlepsze światowe rozwiązania, a następnie wprowadzać je na rynek polski. W przypadku wielu produktów jesteśmy jedynym ich dystrybutorem w Polsce.
Proszę powiedzieć coś więcej o najnowocześniejszym automacie kasjerskim.
– CASHPHENIX THR 250 to urządzenie, które – w mojej opinii – jest przełomowe. Bez wątpienia jest to automat, który będzie odpowiedzią na oczekiwania w szczególności branży bankowej. Zapewnia ono znaczną redukcję czasu obsługi wpłat i wypłat klientów oraz gwarantuje szeroko rozumiane ich bezpieczeństwo. Wprowadzono w nim mnóstwo ciekawych rozwiązań, takich jak integracja z systemami bankowymi, kasety z funkcją recyklingu oraz depozytu banknotów, rozdzielanie nominałów czy sprawdzanie banknotów pod kątem ich autentyczności i jakości obiegowej.
Zapewne wśród naszych czytelników jest sporo osób, które potencjalnie byłyby zainteresowane zakupem nowych urządzeń. Podejrzewam jednak, że znalezienie odpowiedniego urządzenia, dopasowanego do konkretnych potrzeb, nie jest takie proste?
– Rzeczywiście, każdy proces automatyzacji wymaga szczegółowej analizy potrzeb. Chodzi o to, aby zastosowane rozwiązanie było odpowiedzią na konkretne potrzeby. Nie stosujemy się do utartych schematów. Kiedy zgłasza się do nas nowy klient, może liczyć na fachowe doradztwo w zakresie doboru właściwego sprzętu. Urządzeń w naszej firmie jest naprawdę sporo, więc jest w czym wybierać.