Bankowość i Finanse | Loża Komentatorów – październik 2021 | Jakich innowacji w zakresie płatności możemy spodziewać się w nadchodzącym czasie i jak mogą one wpłynąć na zachowania konsumenckie?
Adrian Kurowski
dyrektor Visa w Polsce
W najbliższym czasie na popularności zyskają rozwiązania, które w innowacyjny i kreatywny sposób potrafią odpowiedzieć na oczekiwania konsumentów, dla których najważniejsze jest, żeby płatności były bezpieczne, wygodne i szybkie. Standardem na wielu rynkach staje się rozwiązanie „kup teraz, zapłać później„. Nowe API Visa daje sprzedawcom i instytucjom finansowym możliwość, by posiadacze wydanych przez nich kart mogli decydować, jak i kiedy chcą płacić: przed, po, czy w trakcie dostarczenia zakupu. Rozwiązanie to testujemy w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii i Rosji. Konsumentom zależy również na tym, żeby płatności kartą w internecie były jeszcze bardziej zbliżone, pod względem wygody, do transakcji dokonywanych kartą w sklepach stacjonarnych, a do tego pozostały bezpieczne. Dlatego ruszyliśmy z pilotażem Visa Mobile, całkowicie nowym sposobem płatności kartą w internecie. Z rozwiązania mogą korzystać już testowo pierwsi klienci. Polska jest pierwszym krajem, w którym wdrożyliśmy tę usługę. W przyszłości możemy spodziewać się upowszechniania płatności odbywających się z poziomu urządzeń codziennego użytku, np. samochodu czy lodówki połączonej z internetem lub płatności w aplikacjach. Dla konsumentów coraz istotniejsze są rozwiązania, które mają pozytywny wpływ na środowisko. Poszerzamy nasze partnerstwo z ecolytiq, aby zaoferować współpracującym z nami instytucjom finansowym „zrównoważenie jako usługę”. Udostępniamy oferty ograniczające ślad węglowy konsumentów, a także motywujące i nagradzające ich za zmianę swoich zachowań na bardziej ekologiczne.
Krzysztof Muszyński
wicedyrektor departamentu bankowości codziennej, mBank
Jednym z trendów będzie zwirtualizowanie kart płatniczych. Niektóre banki -w tym mBank – oferują karty całkowicie mobilne, do których nie wydaje się plastiku. W najbliższym czasie fizyczna forma karty stanie się przeżytkiem. Jest ona zbędna w codziennym życiu a jej produkcja jest niezbyt ekologiczna. Nasi klienci coraz bardziej zwracają uwagę na ten aspekt i chcą minimalizować swój ślad węglowy. Dodatkowo, w najbliższym czasie w większości banków krajowych zostanie wdrożony BLIK NFC. Biorąc pod uwagę popularność tej usługi w e-commerce, a także fakt, że docelowo będzie ona dostępna za granicą, można się spodziewać, że wielu użytkowników wybierze właśnie BILKA.
Przed nami rewolucja w zakresie biometrii w płatnościach. Sądzę, że będzie jej coraz więcej. Już teraz transakcje z użyciem urządzeń mobilnych potwierdzamy biometrycznie. Jest bezpiecznie, a nie musimy pamiętać żadnych kodów ani obawiać się, że ktoś je nam wykradnie. Co dalej? Już dziś na rynku są podmioty oferujące wszczepienie płatniczego chipa. Zanim jednak wszyscy będziemy chodzącymi kartami płatniczymi, coraz popularniejsze będą kartowe, zautomatyzowane płatności cykliczne (abonamentowe) i ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI