Bankowość i Finanse | Konsumenci | Seniorzy – klienci jak wszyscy inni

Bankowość i Finanse | Konsumenci | Seniorzy – klienci jak wszyscy inni
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Blisko jedna piąta naszego społeczeństwa to seniorzy – ludzie mający co najmniej 65 lat. Choć z każdym rokiem stanowią coraz większą jego część, banki nie myślą o nich jako o specjalnych klientach. Oferują im to, co wszystkim innym konsumentom.

Według GUS, w końcu 2021 r. mieliśmy w Polsce prawie 7,2 mln osób w wieku 65 lat i więcej. Seniorzy stanowią więc już niemal 19% społeczeństwa. Tymczasem jeszcze 10 lat temu było ich o 1,9 mln mniej i stanowili niespełna 14% mieszkańców naszego kraju. Ta tendencja będzie się pogłębiać, emeryci będą stanowili coraz większą część społeczeństwa, w odróżnieniu od zatrudnionych, których cały czas ubywa.

Co ważne, wynagrodzenia emerytów realnie rosną. Powoli ubywa osób tzw. starego portfela, a na ich miejsce wchodzą nowi emeryci z wyższymi świadczeniami. Polityka obecnego rządu jeszcze przyśpiesza tę tendencję.

Rosnący udział seniorów w społeczeństwie jest charakterystyczny chyba dla wszystkich krajów rozwiniętych. Nic dziwnego, że o ludziach starszych jako oddzielnej grupie klientów myślą firmy z wielu branż. Są dla nich np. specjalne biura turystyki, specjalne telefony, usługi medyczne i lekarstwa, ośrodki kultury, nie wspominając o domach opieki.

Prawo wspiera seniorów

Aby ludzie niepełnosprawni, w tym seniorzy, mogli czuć się pełnoprawnymi użytkownikami internetu, stworzono wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych, czyli WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Służą one identyfikacji problemów i barier w korzystaniu z zasobów cyfrowych przez niepełnosprawnych, a również seniorów. Są to standardy tworzenia stron internetowych oraz aplikacji mobilnych, tak, aby mogli z nich korzystać wszyscy. Spełniające te zasady treści internetowe i aplikacje powinny być dostępne dla szerokiego grona osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Firma lub bank, chcąc mieć pewność, że oferowane usługi i strony internetowe spełniają te standardy, może zamówić audyt, który to potwierdzi.

Poprawie dostępności usług dla konsumentów poświęcona jest Europejska Ustawa w sprawie Dostępności (EAA – European Accessibility Act). To dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie dostępności do rynku, która istotnie rozszerza wymogi wobec produktów i usług skierowanych do konsumenta, oferowanych w Unii Europejskiej.

EAA reguluje ofertę sektora prywatnego i ma zastosowanie do zamówień sektora publicznego na produkty i usługi nią objęte. Weszła w życie 27 czerwca 2019 r. Państwa członkowskie miały trzy lata (do 28 czerwca 2022 r.) na transpozycję dyrektywy do własnego prawa. Produkty i usługi nią obję...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK