Bankowość i Finanse | Konkurs Etyka w Finansach | Czy Etyka Ma Płeć? | Rola instytucji finansowych w zrównoważonym rozwoju w zakresie równości płci w polskim biznesie

Równość płci – cel zrównoważonego rozwoju ONZ
Spośród 17 celów opisanych w tym dokumencie niniejsza analiza koncentrować będzie się na celu piątym: „osiągnąć równość płci i wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt”. Zgodnie z założeniami ONZ „zapewnienie kobietom i dziewczętom równego dostępu do (…) godziwej pracy oraz udziału w procesie decyzyjnym w sprawach politycznych i ekonomicznych wzmocni zrównoważone gospodarki i przyniesie korzyści społeczeństwom i całej ludzkości. Wdrożenie nowych ram prawnych dotyczących równouprawnienia w miejscu pracy oraz zwalczanie szkodliwych praktyk wobec kobiet to działania niezbędne, aby położyć kres dyskryminacji ze względu na płeć, występującej w wielu krajach”2.
Jak zgodnie wskazują liczne ankiety dotyczące równości płci, wdrażanie rozwiązań promujących równość płci wymaga w szczególności polemiki z powszechnymi w społeczeństwie stereotypami. Dlatego niniejsza analiza będzie obejmować opisy stereotypów najczęściej zgłaszanych przez respondentki i respondentów, a także – w niektórych miejscach – cytowane będą definicje pochodzące ze źródeł najczęściej użytkowanych przez Polaków, celem uwzględnienia w analizie wiedzy powszechnej3.
Dlaczego równość płci to sprawa etyki?
Powszechnie etyka definiowana jest jako „dział filozofii dotyczący powinności moralnej: moralnego dobra lub zła […], wyznacza jej szczegółową treść […], a także szuka ostatecznych wyjaśnień norm, genezy zła i sposobów jego przezwyciężenia”4. W efekcie samo poszukiwanie przyczyn i sposobów przezwyciężania nierówności płci, opisanej szczegółowo przez ONZ, stanowi przedmiot zainteresowania etyki, w tym etyki finansów. Tym niemniej poniżej przytoczono argumentację wskazującą na fakt, iż temat równości płci znajduje się nie tylko w kręgu zainteresowań etyki, lecz – co więcej – ma bezpośredni wpływ na poziom etycznego warunkowania decyzji i zachowań w społeczeństwie. W konsekwencji zapewnienie równości płci wydaje się bezpośrednio leżeć w interesie etyki – samej w sobie.
Warto zwrócić uwagę na fakt, iż badania pokazują, że kobiety częściej niż mężczyźni podejmują działania w całkowicie uczciwy i wiarygodny sposób i rzadziej racjonalizują zachowania nieetyczne5 (np. nieujawnienie wady sprzedawanego produktu/towaru). Analogicznie kobiety są mniej skłonne, by wykorzystywać sytuację i negocjować w sposób oportunistyczny (o 16% częściej niż mężczyźni) i by aprobować nieetyczne strategie negocjacyjne (o 22% częściej niż mężczyźni).6-I.11.Z&...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI