Bankowość i Finanse | Klienci | Cztery podstawowe prawa konsumentów

Bankowość i Finanse | Klienci | Cztery podstawowe prawa konsumentów
Fot. STOCK.ADOBE.COM/antic
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polacy coraz świadomiej podchodzą do kwestii swoich praw. Równocześnie jednak doskonale zdają sobie sprawę, że ich wiedza w tej kwestii nie zawsze jest zadowalająca.

Takie m.in. wnioski wynikają z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org przez firmę Maison&Partners.

15 marca 1962 r. John F. Kennedy, 35. prezydent USA, określił cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa oraz reprezentacji. Prawa te wciąż pozostają aktualne, chociaż w XXI w. ich realizacja nabiera zupełnie nowego wymiaru. Nowe rozwiązania technologiczne, w szczególności handel internetowy i mobilny, przyczyniły się do ich nowej interpretacji, a firmy prześcigają się w odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania.

Dodatkowe wsparcie

Konsumentowi, czyli osobie fizycznej nabywającej od przedsiębiorcy towary i usługi w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą ani zawodową, przysługuje szereg praw, a także pomoc ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta oraz Rzecznika Praw Konsumenta. Dodatkowe wsparcie dla prywatnych nabywców dóbr konsumpcyjnych zapewniają wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej, Rzecznik Finansowy, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Rzecznik Praw Pasażerów i organizacje pozarządowe, w rodzaju Federacji Konsumentów.

Kluczowym aktem prawnym dla tego obszaru jest Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014, poz. 827), niemniej istotne znaczenie z punktu widzenia osoby fizycznej ma również prawo do informacji o oznaczeniach żywności, leków i kosmetyków. Przedsiębiorcy i sprzedawcy mają z założenia mocniejszą pozycję na rynku, jako że różnica tkwi w dostępie do wiadomości o konkretnej rzeczy. Reklamując ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK