Bankowość i Finanse | Karty Płatnicze | Ekologia, ale nade wszystko wygoda
Artur Król
Zdaniem ekspertów, o przyszłości plastikowego pieniądza zadecydują takie czynniki, jak uwierzytelnianie biometryczne, dodatkowe funkcjonalności atrakcyjne dla użytkownika, a także akceptacja ze strony przedstawicieli tzw. pokolenia Z, czyli osób urodzonych po 1995 r. To właśnie te osoby najlepiej odnajdują się na granicy świata wirtualnego i realnego. Nie oznacza to, iż starsi nie dają sobie rady we współczesnej, cyfrowej przestrzeni, jednak badania EY wykazały, iż reprezentantów generacji Z cechuje niejako naturalna intuicyjna zdolność do obsługiwania aplikacji, bazowania na danych i komunikacji online.
Jaka będzie przyszłość kart płatniczych?
Korzystanie z kart kredytowych będzie silnie rosło w ciągu najbliższych trzech lat – uważa Luke Gebb z American Express. Nadal będą one przejmować część rynku gotówki i czeków, jednocześnie konkurując z innymi formami płatności cyfrowych, jak P2P czy kryptowaluty. Ich popularność będzie zależała od tego, w jakim stopniu firmy funkcjonujące w tej przestrzeni będą wykorzystywać pojawiające się technologie, aby zaspokoić potrzeby klientów. Szczególnego znaczenia nabiera wykorzystanie sztucznej inteligencji, tokenizacji i danych biometrycznych dla zwalczania oszustw i personalizacji produktów, a także przewidywanie mogących się pojawić problemów serwisowych.
Zdaniem Julii Scharff z firmy Visa, spadek wykorzystania gotówki w ciągu najbliższych kilku lat sprawi, iż tempo ewolucji kart płatniczych będzie miało największy wpływ na liczbę ich użytkowników, przy czym decydujące będą tu rosnące wymagania konsumentów odnośnie wygodniejszych płatności. Innowacje, takie jak płatności zbliżeniowe czy rozwiązania z obszaru kryptografii, zachęcają do korzystania z kart, które zapewniają konsumentom coraz szybsze i wygodniejsze płatności.
Rolę generacji Z podkreśla Rachel Huber z firmy badawczej Marqeta – twierdzi, że w ciągu najbliższych trzech lat kluczowe znaczenie dla rynku instrumentów płatniczych będzie mieć dojrzewanie i rosnąca siła nabywcza tych konsumentów. Dorastali oni w erze mobilnej, oczekują więc prostych i intuicyjnych doświadczeń uż...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI