Bankowość i Finanse | Gospodarka | W świecie (sztucznie) inteligentnych finansów

Bankowość i Finanse | Gospodarka | W świecie (sztucznie) inteligentnych finansów
Fot. stock.adobe.com / Gerciane
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Gdzie zainwestować we wdrożenie AI, aby przyniosło to zysk? – to podstawowe pytanie trapi zarządzających niemalże od samego początku boomu na sztuczną inteligencję. W sektorze finansowym tropów jest przynajmniej kilka, jednakże dominująca postawa oczekiwania na dalszy rozwój sprawia, iż większość projektów utknęła na etapie wizji. Gdzie zatem szukać rzeczywistej wartości sztucznej inteligencji? Odpowiedzi wciąż brak, ale są poszlaki...


Maksymilian Stefański
analityk ekonomiczny

Stwierdzenie, że sztuczna inteligencja zdominowała debatę z zakresu nowych technologii byłoby znacznym niedopowiedzeniem – ona ją w pełni przejęła. Autorzy raportu McKinsey & Company, „Technology Trends Outlook 2024” wskazują, iż zaledwie na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy liczba zapytań, które mogą przetwarzać duże modele językowe, wzrosła ze 100 000 do dwóch milionów tokenów. „Generatywna sztuczna inteligencja (gen AI) odnotowała wzrost o prawie 700% w wyszukiwaniach Google, a jej popularność wpłynęła na znaczący wzrost ofert pracy oraz poziom inwestycji”. Jednak droga do przyjęcia AI jest pełna wyzwań, takich jak przekształcanie kultury organizacyjnej, pozyskiwanie, wykorzystywanie i porządkowanie dużych zbiorów danych, czy interpretowanie wyników modeli. „Wykorzystanie sztucznej inteligencji może potencjalnie generować wartość ekonomiczną od 11 do 18 bln USD rocznie. Jednakże liderzy będą musieli przewidywać wyzwania, takie jak konflikty związane z zarządzaniem, biorąc pod uwagę interdyscyplinarny charakter sztucznej inteligencji oraz szybką ewolucję otoczenia regulacyjnego i etycznego” – zauważają eksperci.

W sektorze finansów już dziś nie brakuje kilku interesujących zastosowań dla nowej technologii. Autorzy przytaczają m.in. przykład ING, bank ten w Holandii, jednym ze swoich kluczowych rynków, wykorzystał sztuczną inteligencję do usprawnienia obsługi klienta. Dostrzegając potencjał gen AI, bank opracował chatbota zapewniającego natychmiastową pomoc, dostosowanego do indywidualnych potrzeb klienta. Zaowocowało to skróceniem czasu oczekiwania i możliwością obsługi 20% większej liczby klientów. Innym przykładem może być brazylijski fintech Nubank, który pilotuje wirtualnego asystenta sztucznej inteligencji, koncentrującego się na dostarczaniu spersonalizowanych opcji związanych z kredytami. „AI znajduje się obecnie na ekscytującym styku udowodnionej wartości, dynamicznych innowacji, znacznych inwestycji publicznych i prywatnych oraz szerokiego zainteresowania konsumentów. Ubiegły rok był rokiem projektów pilotażowych, teraz należy skupić się na przyspieszeniu procesu adopcji ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK