Bankowość i Finanse | Finansowanie Społecznościowe | Crowdfunding okiełznany

Bankowość i Finanse | Finansowanie Społecznościowe | Crowdfunding okiełznany
Fot. Nuthawut/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wartość polskiego rynku finansowania społecznościowego w minionym roku miała się podwoić i przekroczyć 2 mld zł. Pojawiły się też zmiany prawne, które istotnie wpłyną na funkcjonowanie branży.

W niespełna 11 minut na konto producenta i eksportera tzw. medycznej marihuany wpłynęło 4 400 000 zł. Takie były efekty crowdfundingowej emisji akcji łódzkiej firmy farmaceutycznej CanPoland. Tenczyńska Okovita w niecałe osiem godzin zakończyła drugą emisję crowdfundingową. Wszystkie 116 741 akcji objęło 977 inwestorów społecznościowych, dzięki czemu spółka pozyskała 4 436 158 zł. Środki zostaną przeznaczone na rozbudowę dotychczasowych mocy wytwórczych, uruchomienie produkcji oraz sprzedaży własnej marki whisky, jak również rozpoczęcie działalności eksportowej na rynkach azjatyckich.

Lajuu, łódzka firma, która wspólnie z Weroniką Rosati tworzy wegańskie, naturalne produkty pielęgnacyjne, zakończyła trwającą od kwietnia ub.r. emisję crowdfundingową. Pozyskała ponad 800 tys. zł od 224 akcjonariuszy. Fundusze pozwolą spółce wdrożyć kolejne nowości do oferty, a także umożliwią ekspansję na rynek amerykański. Holo4Med to polska firma dostarczająca rozwiązania z zakresu MedTech przeznaczone dla sektora Healthcare, zwiększające szanse uratowania ludzkiego życia poprzez dostęp do danych „tu i teraz”. We wrześniu ub.r. startup rozpoczął emisję crowdfundingową.

Te kilka przykładów łączy sposób pozyskania funduszy.

Dwa miliardy

Zbiórki w internecie stały się modne. Rodacy masowo organizują, a i chętnie uczestniczą w najrozmaitszych kwestach, poczynając od charytatywnych poprzez biznesowe, naukowe, społeczne, skończywszy na indywidualnych, np. na realizację mniej lub bardziej wyszukanego hobby. Popularność zrzutek rosła w Polsce w ostatnich latach, jednak sytuacja w minionym roku, której kontynuacji możemy się spodziewać w kolejnych miesiącach, wskazuje, iż mamy w tym względzie do czynienia ze zmianą o charakterze jakościowym.

To w dużej mierze efekt COVID-19. Wskutek pandemii Polacy przeszli przyspieszoną digitalizację, spędzając coraz więcej czasu przed komputerami. Wielu z nas, wykazując wrażliwość na problemy bliźnich, w jakiś sposób chciało wesprzeć finansowo potrzebujących. Wraz z początkiem pandemii, w sieci pojawiło się wiele promowanych zrzutek, dedykowanych medykom, seniorom, a także przedsiębiorcom z branż dotkniętych przez pandemiczne obostrzenia. To spowodowało rewolucyjną zmianę w świadomości Polaków odnośnie crowdfundingu. Tę przemianę jakościową będzie także dobrze widać w bieżącym roku.

Wartość rynku crowdfundingu w 2021 r. zwiększy się do poziomu 2,033 mld zł z 1,089 mld w roku 2020, przy dynamice na poziomie 86,6% – powiedział nam na początku grudnia ub. r. Tomasz Chołast, członek zarządu

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK